درمان پارگی رباط زانو با جراحی

از شایع‌ترین آسیب‌های زانو، کشیدگی و پارگی رباط صلیبی است که با مشاهده‌ی کوچک‌ترین نشانه و درد در ناحیه‌ی زانو حتماً باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تقریباً نصف بیشتر آسیب‌های رباط زانو به خاطر آسیب‌های دیگری می‌باشد که به ساختار زانو شما واردشده است. فراموش نکنید که به خاطر آسیب‌هایی که ممکن است به رباط صلیبی وارد شود فرد دیگر نتواند فعالیت‌های روزانه خود را همانند قبل انجام دهد و نیاز باشد تا عمل جراحی انجام دهد. درمان پارگی رباط زانو با جراحی چگونه است؟

درمان پارگی رباط زانو با جراحی

جراحی پارگی و بازسازی رباط صلیبی زانو را می‌توان به کمک آرتروسکوپ و با برش‌های کوچک انجام داد. این روش، دارای مزیت‌هایی می‌باشد که باعث شده اکثر افراد به آن روی‌آورند. از مزیت‌های آرتروسکوپی می‌توان به درد کمتر بعد از عمل جراحی و زمان بهبود سریع‌تر اشاره کرد.

در مواقعی که آسیب‌دیدگی رباط صلیبی به حدی باشد که التهاب آن کاهش نیافته باشد باید عمل جراحی را به تأخیر انداخت تا التهاب‌های موجود کاهش یابند؛ زیرا التهاب‌های واردشده به رباط صلیبی زمانی که کاهش پیدا می‌کنند اجازه می‌دهد تا حرکت نرمال زانو قبل از عمل جراحی دوباره برقرار شود. برای جراحی پارگی رباط صلیبی، پیوند بافتی صورت می‌گیرد.

این پیوند در حقیقت به‌عنوان داربست برای ایجاد رباط جدید عمل خواهد کرد که برای این منظور معمولاً از تاندون‌های کشکک، کمک گرفته خواهد شد. البته تاندون‌های همسترینگ در پشت ران نیز منبع مناسبی برای پیوند به شمار می‌آیند و در برخی مواقع نیز از تاندون چهار سر استفاده می‌شود.

ادامه مطلب  کندرومالاسی پاتلا یا نرمی غضروف کشکک زانو

برای درمان پارگی رباط صلیبی، چه شما عمل جراحی انجام داده باشید چه انجام نداده باشید؛ احتیاج به توان‌بخشی دارید. توان‌بخشی، امر مهمی است که به بازگشت فعالیت‌های روزمره‌ی شما کمک بسیار می‌کند. شما با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی می‌توانید قدرت و حرکت زانو خود را دوباره به دست آورید.

علل پاره شدن رباط صلیبی

علل بسیاری وجود دارند که باعث پاره شدن رباط صلیبی زانو می‌شوند؛ که در صورت نادیده گرفتن هر یک از این موارد ممکن است که نیاز باشد فرد آسیب‌دیده، عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهد.

• تغییر ناگهانی به خاطر توقف ناگهانی
  • کم کردن سرعت در حین دویدن
  • فرود اشتباهی از یک پرش
  • تصادف و برخورد مستقیم دو نفر (مسابقات فوتبال)

علائم پارگی رباط صلیبی

• کم شدن دامنه حرکتی زانو
  • احساس ناراحتی در زمان راه رفتن
  • درد موضعی در مفصل زانو

نحوه‌ی انجام عمل جراحی در پارگی رباط زانو

پیش از انجام جراحی، بیمار نیاز به چند جلسه فیزیوتراپی داشته و بیمارانی که دارای زانویی سفت، متورم و فاقد طیف وسیعی از حرکات باشند پس از عمل جراحی ممکن است با مشکلات قابل‌توجهی در طیف دامنه‌ی حرکات طبیعی مفصل زانو مواجه شوند. این وقفه‌ی زمانی، می‌تواند تا بیش از سه هفته به طول بینجامد. پس از اطمینان از پارگی کامل رباط صلیبی، ابتدا گرافت از محل دهنده برداشته می‌شود و سپس به‌وسیله‌ی آرتروسکوپی، داخل زانو زیر دید مستقیم تیم جراحی قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب  روشهای درمان نرمی غضروف کشکک زانو

ابتدا باقی‌مانده‌ی رباط صلیبی پاره شده از داخل مفصل زانو تراشیده و خارج می‌شود؛ سپس توسط دریل با ایجاد تونلی استخوانی در استخوان ران و ساق، محلی برای عبور رباط جدید به وجود می‌آید. با اندازه‌گیری طول کانال جدید، این فاصله بر روی رباط تازه استخراج‌شده، اندازه‌گیری شده و مقیاس می‌گردد. پس از عبور گرافت پیوندی جدید از درون این تونل، ابتدا و انتهای این بافت توسط پیچ‌های مخصوص به استخوان تیبیا و ران متصل می‌گردد. پیش از تمام شدن عمل جراحی، جراح با لمس کردن گرافت جدید به کمک پروب جراحی از خوب بودن میزان کشش رباط بازسازی‌شده، اطمینان کامل حاصل می‌نماید.

سپس با جابجا کردن مفصل زانو میزان جابجایی و دامنه حرکتی زانو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با خروج آرتروسکوپ، محل ورود تجهیزات به مفصل زانو به‌وسیله‌ی بخیه دوخته می‌شود و بر روی ناحیه پانسمان قرار می‌گیرد.

افراد نامناسب جهت انجام جراحی در پارگی رباط زانو

• افرادی که اضافه‌وزن دارند.
  • افرادی که خیلی سیگار می‌کشند.
  • بیماران دیابتی و افرادی که فشارخون بالا دارند.

ملاحظات پیش از جراحی

• حداقل 12 ساعت پیش از عمل چیزی نخورید یا ننوشید (بخصوص اگر عمل با بیهوشی کامل انجام شود).
  • پیش از جراحی هر نوع گوشواره و جواهرات، دندان مصنوعی، ناخن مصنوعی را از بدن خود جدا کنید.
  • پیش از عمل هیچ دارویی اعم از آسپرین یا سایر داروهایی که موجب رقیق شدن خون می‌شود را مصرف نکنید.
  • از کسی بخواهید تا همراه شما بیاید و شما را تا خانه همراهی کند.

عوارض جراحی در پارگی رباط زانو

جراحی در پارگی رباط زانو عمدتاً از ریسک خطر بالا برخوردار نیست. عوارضی که می‌تواند در هنگام جراحی یا در دوره بهبودی به وجود آید شامل موارد زیر است:

• بی‌حسی در ناحیه اسکار جراحی یا اطراف آن
  • انتقال عفونت و بیماری ویروسی به بیمار در روش آلوگرافت
  • ناپایداری مجدد در اثر پارگی مجدد یا کشیدگی رباط بازسازی‌شده
  • احتمال پارگی تاندون کشکک یا شکستگی کشکک (در صورت استفاده از تاندون این بافت)
  • مشکلات محل دهنده تاندون (ایجاد درد در محل برداشته شدن تاندون)
  • ترومبوآمبولی (آمبولی لخته‌خون)
  • آسیب به عروق و اعصاب در حین جراحی
  • خطرات ناشی از بسته بودن تورنیکه حین جراحی
  • افزایش وزن در اثر بی‌تحرکی
  • محدودیت حرکتی بر اثر جراحی
  • عفونت در ناحیه جراحی
  • خطرات ناشی ازبیهوشی
ادامه مطلب  تعویض مفصل زانو و انجام حرکات ورزشی بعد از عمل

مراقبت‌های لازم پس از جراحی در پارگی رباط زانو

• تا زمانی که قدرت بدنی کافی برای راه رفتن پیدا کنید از عصا یا واکر استفاده کنید.
  • تا زمانی که پزشک تائید نکرده از پله‌ها بالا نروید.
  • هنگام خوابیدن یا نشستن پایتان را کمی بالاتر قرار دهید.
  • تا 4 هفته از زانوبند مخصوص استفاده کنید.
  • محل جراحی را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • سه روز پس از انجام عمل جلسات فیزیوتراپی را آغاز کرده و تا 10 هفته انجام دهید.
  • حداقل تا 2 هفته پس از جراحی سیگار نکشید.
  • تا زمانی که مشاورین پزشکی تائید نکرده‌اند رانندگی نکنید.
  • ورزش‌هایی که به شما گفته می‌شود در خانه انجام دهید.
  • نکاتی که پزشک برای مراقبت از محل جراحی اعلام می‌کند را دنبال کنید.
  • تا یک سال هیچ‌گونه ورزشی که ممکن است به زانوی شما ضربه وارد کند یا موجب چرخش آن شود را انجام ندهید.
  • داروهای مسکن تجویزشده توسط پزشک را مصرف کنید.