اقداماتی برای کاهش عوارض جراحی زانو

جراحی تعویض مفصل زانویا آرتروپلاستی (Arthroplasty) به درمان و کاهش زانو درد کمک می‌ کند و طی آن قسمت آسیب دیده زانوی فرد به طور کامل با مفصل مصنوعی جایگزین خواهد شد. از دلایلی که موجب می‌ شود تا بیماران برای تعویض مفصل زانوبه پزشک مراجعه کنند، درد های بسیار شدید در زانوها است که ناشی از ساییدگی زانو به مرور زمان و همچنین به علت بالا رفتن سن، آسیب‌ های متفاوت مثل تصادف، بیماری‌ های مزمن و غیره است. در این مقاله به بررسی عوارض جراحی زانو و راهکار هایی برای کاهش این عوارض می پردازیم.

عوارض جراحی زانو

از عوارض جراحی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیمار به دلیل دردی که در زانوی خود دارد از راه رفتن خودداری می کند و همین عامل باعث چاقی و افزایش وزن او می شود.
  2. از دیگر عوارض این جراحی که می تواند بسیار مشکل ساز نیز باشد لخته شدن خون در پاهای بیمار است. در بیمارانی که به دلیل زانو درد از راه رفتن خودداری می کنند و تحرک کمی دارند احتمال بروز این عارضه بیش از سایر افراد می باشد. از طرفی دیگر این لخته ممکن است به طرف قلب یا مغز رفته و منجر به سکته شود.
  3. عفونت‌ های پس از جراحی زانو نادر هستند اما در صورت به وجود آمدن، معمولا مشکلات حادی را ایجاد می‌ کنند و در صورت ایجاد عفونت لازم خواهد بود تا فوری به آنها رسیدگی شود .
  4. داشتن درد پس از جراحی زانو طبیعی است اما این وضعیت باید با گذر زمان بهبود پیدا کند. در موارد نادری ممکن است تا این درد به صورت مداوم باقی بماند. افرادی که درد آنها از بین نمی‌رود و یا با گذشت زمان بدتر می‌ شود ، باید با پزشک خود مشورت کنند.
  5. زخم‌ های بافتی یا سایر مشکلات می‌ توانند حرکت زانو را، پس از جراحی دچار اختلال کنند.
  6. بخشی از ایمپلنت‌ های استفاده‌ شده در جراحی تعویض مفصل زانو از جنس فلزاتی مانند تیتانیوم و کبالت بوده و می‌ توانند موجب واکنش‌ های آلرژیک در برخی افراد شوند.
  7. در برخی موارد ممکن است به دلیل ضخیم شدن بافت نرم روی زانو، روند بهبود زخم ناشی از جراحی دچار اختلال شده و به خوبی ترمیم نشود. این قبیل عوارض باید فوری بررسی شده و درمان شوند تا احتمال بروز عفونت و از بین رفتن پوست یا تخریب مفصل مصنوعی کاهش یابد.
ادامه مطلب  ترمیم پارگی تاندون زانو و درمان خانگی کشیدگی در طب سنتی

عوارض جراحی زانو

مراقبت های بعد از جراحی زانو و راهکار هایی برای کاهش عوارض آن

  • مصرف منظم دارو های تجویز شده توسط پزشک

دارو های تزریقی یا خوراکی برای جلوگیری از لخته شدن خون در اندام های تحتانی به بیمار داده می شود، این دارو ها تا مدت زمانی که پزشک مشخص کرده است ( ۴- ۶ هفته ) باید مصرف شوند.

در صورت مشاهده هرگونه علائمی مانند درد پشت ساق، قرمزی در پشت ساق، تورم ساق یا ران که ممکن است نشان دهنده تشکیل لخته در عروق اندام تحتانی باشند لازم است هر چه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنید. همچنین نگه داشتن پاها بالاتر از سطح بدن نیز می تواند باعث جلوگیری از تشکیل لخته خون در بدن شود.

  • عمل ‌کردن به تمام دستورالعمل‌ هایی که موجب پاکیزه نگه‌ داشته‌ شدن محل زخم می‌ شوند، برای جلوگیری از بروز عفونت لازم است.
  • فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد. فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند و فرد سریع تر قادر به راه رفتن و انجام فعالیت های خود خواهد بود. به منظور تسهیل حرکات زانوها، متخصص استفاده از زانوبند را نیز توصیه می کند، به خصوص شب ها هنگام استراحت.
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، روند بهبودی را تسریع می بخشد و به تقویت عضلات نیز کمک می کند.
  • تسکین درد بعد از تعویض مفصل زانو بخشی ضروری از جراحی می باشد.
ادامه مطلب  درمان کیست بیکر پشت زانو در کودکان

تسکین درد بیمار مزایای زیادی دارد از جمله:

بیمار با راحتی بیشتری دوران نقاهت را پشت سر خواهد گذاشت.

چنانچه درد بیمار کنترل شود ، وی سریع‌ تر می‌ تواند تمرین‌ های توانبخشی را انجام دهد و احتمال تشکیل بافت همبند کاهش می‌ یابد و دامنه حرکتی و احتمال موفقیت عمل افزایش می‌ یابد. همچنین با انجام این تمرینات، جریان خون بهتر می‌شود و خطر ترومبوز ورید های عمقی کمتر می‌ شود.

برای کنترل درد از مسکن های معمول استفاده می شود. در صورتی که درد از حدی بیشتر باشد، شاید نیاز به مسکن های تزریقی باشد . این موارد با نظر دکتر انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 17 =