دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

شکستگی مفصل و کشکک زانو

معمولاً شکستگی زانو به دلیل یک ضربه شدید مستقیم به زانو مانند برخورد زانو به داشبورد اتومبیل در یک تصادف یا یک ضربه مستقیم از طرف حریف در هنگام ورزش اتفاق میافتد. شکستگی زانو ممکن است شامل یک شکستگی در ناحیه زانو یا شکستگی زانو از چند ناحیه باشد.

پس از برزو شکستگی زانو، دچار زانو درد میشوید. غالباً بلافاصله زانو متورم میشود و بیمار قادر نخواهد بود زانوی آسیبدیده را خم کند. اگر این آسیبدیدگی مشکوک به شکستگی بود، بیمار باید هر چه سریعتر به مرکز فوریتهای پزشکی منتقل شود. جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو با عکسبرداری به وسیله اشعه ایکس، آسیبدیدگی را تأیید کرده و سپس اقدامات درمانی لازم را که ممکن است شامل عمل جراحی هم باشد بر روی شما انجام میدهد.

شکستگی زانو چیست ؟

شکستگی زانو عبارت است از یک یا چند شکستگی یا ترکخوردگی در استخوانها مفصل زانو. این آسیبدیدگی ممکن است یک ترکخوردگی جزئی در استخوان باشد یا ممکن است استخوان شکسته و به چند قطعه تقسیم شده باشد. برخی از شکستگیها ممکن است از پوست بیرون بزند. استخوانهای زانو عبارتند از استخوان بالای ساق پا (به آن استخوان ران یا فیمور نیز گفته میشود)، دو استخوان در قسمت پایین ساق پا (که به آنها تیبیا و فیبولا گفته میشود) و کشکک زانو (که به آن پاتلا هم گفته میشود).

علل شکستگی زانو چیست ؟
شکستگی زانو ممکن است به دلایل متفاوت و متنوعی مانند زمین خوردن، تصادفات اتومبیل، فعالیتهای ورزشی یا ضربات مستقیم بر زانو واقع شود.

علائم شکستگی زانو چیست ؟
برخی از علائم شکستگی زانو عبارتند از :
درد، تورم، کبودی یا حساسیت به لمس که بلافاصله پس از بروز حادثه اتفاق میافتد.
درد در زمانی که ناحیه آسیبدیده لمس میشود یا وقتی که شما وزن بدن را روی زانوی آسیبدیده میاندازید.
اشکال در خم کردن زانو
دردی که با حرکت زانو بدتر و وخیمتر میشود.
احساس ساییدگی در زمانی که پای آسیبدیده حرکت داده میشود و استخوانهای شکسته شده روی یکدیگر ساییده میشوند.
اسپاسم عضلات
تغییر در شکل پا

عوارض شایع که همراه با شکستگی زانو اتفاق میافتند عبارتند از :
ناتوانی در حرکت دادن زانو :
این اختلال معمولاً در زمان بروز آسیب دیدگیهای جزئی زانو یا آسیب دیدگیهای کلی زانو دیده میشود که پس از جراحی و باز کردن گچ بهبود مییابد.

جوش نخوردن زانوی شکسته :
این عارضه بیشتر زمانی اتفاق میافتد که شکستگی مفصلی شدید بوده یا شکستگی سوپراکودیلار اتفاق افتاده باشد.
ابتلا به آرتروز زانو به دلیل جوش خوردن زانو در محل نامناسب یا به دلیل آسیبدیدگی غضروف مفصل زانو در هنگام آسیب دیدگی
ترومبوز وریدی عمقی

تشخیص
تشخیص شکستگی به آسانی با عکسبرداری به وسیله اشعه ایکس از مفصل زانو که در دو سطح گرفته میشود امکانپذیر است. در زمان گرفتن عکس، تشخیص الگوی شکستگی زانو دشوار است. در این موارد انجام سی تی اسکن سه بعدی از زانوی شکسته توصیه میشود. با این کار میتوان برنامه درمانی قطعی بهتری را ارائه داد.

این شکستگیها بر اساس الگوی شکستگی در سه نوع دستهبندی میشوند. این الگوها عبارتند از :
شکستگی خارج از مفصل یا سوپرکوندیلار که در آن شکستگی در خط مفصل زانو کشیده نشده است.

شکستگی جزئی مفصلی یا کوندیلار که در آن شکستگی در خط زانو اتفاق افتاده اما قسمتی از کندیلها متصل به استخوان ران باقی میمانند.

شکستگی مفصل کامل یا اینترکوندیلار که در آن شکستگی در مفصل زانو اتفاق میافتد اما کندیلها به طور کامل از استخوان ران جدا میشوند.

شکستگی کشکک زانو میتواند در قسمت بالا، مرکز یا پایین استخوان اتفاق بیفتد. در برخی موارد شکستگی در چند قسمت از کشکک زانو اتفاق میافتد.
نرمی کشکک زانو چگونه درمان می شود
عمل جراحی تراز کردن دوباره کشکک زانو برای درمان نرمی کشکک زانو

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر