دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

خشکی سفتی و بی حرکتی مفصل زانو بخش دوم

آرتروز
شایعترین علت محدودیت حرکت زانو آرترزواست. در کشور ما، شایعترین نوع آرتروز تأثیرگذار بر زانو آرتروز استخوانی است، البته آرتروز رماتیسمی (روماتیسم مفصلی) و آرتروز بعد از ضربه نیز میتوانند علت مشکلات حرکتی زانو باشند. سایر عارضههای التهابی که باعث ورم زانو میشوند مانند نقرس، آرتروز پسورياتيك و تومور سینوویت ویاوندولر پیگمانته ( villo nodular pigmented synovitis) هم باعث محدود حرکت زانو میشوند.

معمولاً، خشکی ناشی از آرتروز به آرامی و به مرور زمان ایجاد میشود. این عارضه به تدریج بدتر شده و درد زانو را افزایش میدهد به طوری که ممکن است شخص، به دلیل بافت اسکار تشکیل شده در اطراف زانو، دچار بدشکلی فلکشن ثابت (زانو به طور کامل صاف نمیشود) شود. عموماً، این مشکل در مراحل پیشرفته تشخیص داده شده و از دست رفتن قابلیت خمش نیز علامت شایعتر آن است. اکثر افراد به دلیل مشکل در پوشیدن جوراب یا کفش خود یا مشکل در بلند شدن از روی صندلی، متوجه کاهش توانایی خم کردن زانویشان میشوند.

پارگی مینیسک
گاهی اوقات، و نه همیشه، پارگی مینیسکمیتواند منجر به سفتی زانو شود. آسیبهای غضروف داخل مفصل (غضروف مفصلی) نیز میتوانند منجر به تورم و خشکی زانو شوند.

آسیب
برخی آسیبهای شدید زانو باعث ورم عضله زانو شده و در نتیجه خم کردن زانو را مشکل میکنند. شکستگی زانو یا پارگی رباط صلیبی قدامیزانو را دچار خشکی میکنند.

تشخیص
همیشه برای تشخیص از عکس رادیولوژی استفاده میشود، البته گاهی اوقات انجام ام آر آی یا حتی بررسی آزمایشگاهی مایع مفصلی نیز ضرورت مییابد. همچنین، در موارد نادری، به انجام بیوپسی سینوویال (برای نمونهبرداری از دیواره مفصل جهت آنالیز در آزمایشگاه) با استفاده از آرتروسکوپی نیاز پیدا میشود.

درمان خشکی زانو
تشخیص دقیق علت خشکی زانو برای انجام اقدامات درمانی مناسب ضروری است. بسیاری از افراد خشکی زانو را تا مدتها تحمل کرده و تنها زمانی برای درمان این عارضه اقدام میکنند که درد فعالیتهای روزانه آنها را مختل میکند.

استراحت
در بسیاری از موارد، درمانهای خانگی گزینه مناسبی برای درمان آسیبهای زانو هستند. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی هستید، میتوانید با استفاده از درمان «رایس (RICE)»، که مخفف استراحت (Rest)، یخ (Ice)، فشردهسازی (Compression) و بالا بردن (Elevation) است، برای درمان خود اقدام کنید. برای به کارگیری این سیستم ابتدا میبایست هر گونه فعالیتی که باعث درد زانویتان میشود را متوقف کرده، تغییر دهید یا موقتاً کنار بگذارید.

داروها
شما میتوانید، پیش از مراجعه به پزشک، برخی داروهای بدون نسخه را امتحان کنید. برای مثال، استامینوفن یک مسکن بدون آسپرین است که به کاهش درد کمک کرده اما تأثیر کمی بر التهاب دارد. همچنین، نوعی دیگر از داروهای خوراکی وجود دارد که به آنها داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی گفته میشود. این داروها هم درد و هم ورم را کاهش میدهند. البته، اگر بیش از حد از این داروها مصرف کنید، دچار دلدرد خواهید شد، پس در این مورد دقت کنید. در مواردی که مفصل ملتهب است، تزریق این داروها نیز مفید خواهد بود.
خشکی سفتی و بی حرکتی مفصل زانو بخش اول علت

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر