دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

درد و تورم زیر برجستگی زانو بخش دوم

افراد مستعد ابتلا به ازگود اشلاتر
درد زیر زانوعموماً در میان کودکانی مشاهده میشود که ورزشهای شامل دویدن، پریدن یا چرخیدن را انجام میدهند. ورزشهایی که عامل خطر درد زیر زانو هستند عبارتند از:
بسکتبال
والیبال
فوتبال
دوی مسافت
ژیمناستیک
اسکیت نمایشی
درد زیر زانو در میان پسران شیوع بالاتری دارد. سن بروز بیماری بسته به جنسیت کودک دارد، چون بلوغ دختران زودتر از پسران شروع میشود. ازگود اشلاتر معمولاً در دختران 11 تا 12 ساله و پسران 13 تا 14 ساله مشاهده میشود.

عوارض ازگود اشلاتر
ازگود اشلاتر معمولاً عوارض بلندمدت ایجاد نمیکند. کودکان مبتلا به این عارضه در موارد نادر درد مزمن یا ورم مداومی را تجربه میکنند. با این حال مصرف مسکنهای غیرتجویزی و قرار دادن یخ روی ناحیه دردناک معمولاً ناراحتی را تسکین میدهد. چنانچه استخوان و تاندونهای زانو به خوبی التیام نیابد، انجام جراحی ضرورت مییابد.

تشخیص
پزشک کودک را معاینه و ورم، درد و قرمزی زانو را بررسی میکند. پزشک معمولاً با انجام معاینه اطلاعات کافی برای تشخیص ازگود اشلاتر به دست میآورد. پزشک گاهی دستور عکسبرداری از استخوان را میدهد تا مطمئن شود که درد زانو علت دیگری به جز ابتلا به ازگود اشلاتر ندارد.

درمان
بیماری ازگود اشلاتر معمولاً در پایان جهش رشد خود به خود درمان میشود. تا آن زمان درمان بر تسکین علائمی مانند درد زانو و از بین بردن ورم متمرکز میشود. اقدامهای درمانی درد زیر زانو عبارت است از:
دو یا چهار بار در روز یخ گذاشتن روی ناحیه دردناک یا استفاده از کمپرس یخ پس از فعالیت بدنی
مصرف مسکنهای غیرتجویزی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن
استراحت دادن به زانو یا کاهش فعالیت بدنی
استفاده از زانوبند یا بستن زانو
حرکتهای کششی
طب فیزیکی و فیزیوتراپی
برخی کودکان میتوانند به موازات بهبود علائم در فعالیتهای کم برخوردی مانند شنا یا دوچرخهسواری شرکت کنند. عده دیگری باید شرکت در بعضی ورزشها را برای چند ماه متوقف کنند تا بدن زمان کافی برای التیام داشته باشند. پزشک معالج راهنماییهای لازم را در خصوص فعالیتهای مناسب و ایجاد وقفه در برنامه ورزشی ارائه میدهد.

جراحی
بیمار گاهی حتی پس از متوقف شدن رشد نیز از درد زیر زانو رنج میبرد. علت استمرار درد این است که هنگام جایگزینی غضروف یا استخوان زانو قطعهای استخوان باقی میماند. این تکه استخوان اضافه که در پیآمد بیماری ازگود اشلاتر بهبود نیافته در تاندون کشکک زانو باقی میماند، عضله را تحریک میکند. جراحی ازگود اشلاتر معمولاً فقط بر روی بزرگسالان انجام میشود، چون بیماری کودکان معمولاً خود به خود بهبود مییابد و جراحی ممکن است به صفحه رشد آسیب بزند. تکه استخوان اضافه تحریک کننده تاندون در عمل جراحی درآورده میشود. زانو پس از بیرون آوردن استخوان عملکرد طبیعی خود را بازمییابد و درد آرام میشود.

این جراحی یک عمل زیبایی نیست، بنابراین اگر برآمدگی روی زانو وجود داشته باشد، برجستگی لزوماً در جراحی برداشته نمیشود. درد بیمار پس از جراحی تقریباً به طور کامل از بین میرود، میزان موفقیت عمل در تسکین بیماری و علائم آن بیش از 90 درصد است. پای بیمار تا چند هفته پس از جراحی در گچ است و بیمار باید از چوب زیر بغل استفاده کند. بیمار پس از باز کردن گچ باید تمرینها و حرکتهای کششی توانبخشی را به صورت روزانه انجام دهد تا زانو قدرت و دامنه حرکتی خود را بازیابد. انتظار میرود بیمار پس از انجام جراحی و پیگیری برنامه توانبخشی مناسب بتواند عملکرد کامل و بدون درد زانو را ظرف چند ماه بازیابد.

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر