دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

پارگی تاندون بخش اول

درمان التهاب، کشیدگی، پارگی و آسیب تاندون کشکک زانو

التهاب تاندون زانو نوعی آسیب دیدگی تاندون زانو است که در اثر استفاده بیش از حد از آن به وجود میآید. آسیبدیدگی به طور معمول در افرادی که ورزشهایی نظیر بسکتبال و والیبال انجام میدهند دیده میشود، به دلیل پرشهای مکرر و کشیدگی بیش از اندازه زانو التهاب تاندون به وجود می آید. اگر این عارضه به موقع درمان نشود، زانوی این افراد میتواند به درد بلند مدتی که در هنگام انجام فعالیتهای ورزشی یا پس از آن ایجاد میشود مبتلا شده و آنها را در انجام فعالیتهای حرفهای خود ناتوان سازد. فشار مکرر ناشی از ورزش مداوم میتواند باعث آسیبدیدگی جزئی یا کلی تاندونهای زانو شود. اگر این اتفاق رخ داد، برای ترمیم و اصلاح تاندون باید از روشهای جراحی استفاده شود.

در آسیب دیدگی تاندون زانو یا زانوی جهندگان، تاندون زانو آسیب میبیند. از آنجا که نقش این تاندون در صاف کردن زانو بسیار مهم است، آسیب دیدگی آن باعث میشود که زانو تکیه گاه و لنگرگاه خود را از دست بدهد. این عارضه باعث درد و ضعف زانوها میشود و در صاف کردن پاها مشکل ایجاد می کند.هر فرد مبتلا به التهاب تاندون زانو باید با رویکرد متفاوتی تحت درمان قرار گیرد. اقدامات درمانی به فاز آسیبدیدگی، مزمن یا حاد بودن التهاب بستگی دارد. در برخی موارد انجام عمل جراحی ضروری است. هیچ جدول زمانی برای بهبود و نقاهت تاندون آسیبدیده وجود ندارد. زمان بهبودی ممکن است در یک نفر یک هفته طول بکشد و در فرد دیگری این زمان یک ماه ادامه یابد

التهاب تاندون زانو

تاندون زانو
آسیب دیدگی تاندون زانو یا زانوی جهندگان، التهاب تاندون زانو یا پارگی تاندون زانو هم نامیده میشود. التهاب یا آسیب دیدگی تاندون کشکک زانو است. تاندون زانو بافت طنابی شکل است که کشکک زانو (پاتلا) را به استخوان تیبیا (ساق پا) متصل میکند. تاندون زانو به دلیل استفاده بیش از حد آسیب می بیند (زمانی که حرکات مکرر به بافت آسیب رسانده یا به قسمت خاصی از بدن آسیب میرساند).پرشها، فرود آمدن و تغییر جهت میتواند باعث کشیدگی عضلات، تخریب و آسیب تاندون زانو شود. کودکانی که به صورت مداوم ورزشهایی را انجام میدهند که دران باید پرشهای مکرر داشته باشند مانند دو میدانی (به خصوص پرشهای بلند)، بسکتبال، والیبال، ژیمناستیک، دو و فوتبال بیشتر در معرض کشیدگی عضلات و تاندون زانو قرار دارند.

آسیب دیدگی تاندون زانو به نظر یک جراحت جزئی میرسد که زیاد جدی نیست. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از این آسیب دیدگی چشم پوشی کرده و به تمرین و مسابقات خود ادامه می دهند یا تلاش می کنند که این عارضه را خودشان درمان کنند؛ اما دانستن این نکته مهم است که آسیب دیدگی تاندون بیماری مهم و خطرناکی است که می تواند به مرور زمان وخیمتر شده و در نهایت به عمل جراحی نیاز پیدا کند. مراقبت های پزشک در مراحل اولیه ایجاد این عارضه و درمان آن میتواند از پیشروی آسیب دیدگی در زانو پیشگیری کند.

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر