دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

علائم و درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو

آرتروز زانو، رایجترین شکل آرتروز و یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که غضروف انتهای استخوان زانو را تحت تأثیر قرار میدهد. در افراد مبتلا به ارتروز وساییدگی زانو(OA)، غضروف انتهای استخوان دچار فرسایش میشود که این منجر به رشد بیش از حد استخوان زیرین میگردد. به مرور زمان این غضروف سفت و خشک شده و نهایتاً تجزیه و تخریب میشود.

از آنجا که آرتروز زانو اغلب یک روند تخریب پیشرونده و برگشتناپذیر است، اهداف درمان شامل بهبود عملکرد و کنترل درد بیماران میباشد اقدام به درمان زود هنگام میتواند احتمال حفظ یکپارچگی مفصل و عملکرد آن را برای سالهای بعد و یا حتی تا آخر عمر افزایش دهد. در مرحله اول بیماری، میتوان آن را با مصرف برخی از داروها و یا تزریق درمان کرد. اما زمانی که به بخش زیادی از غضروف زانوی شما آسیب وارد شده باشد، جراحی بهترین گزینه درمان خواهد بود.

آرتروز زانو چیست ؟

آرتروز التهاب یک یا چند مفصل است که علائم اولیه آن شامل درد، تورم و خشکی مفصل میباشد. هر مفصلی در بدن ممکن است به این بیماری مبتلا شود، اما بروز آن در زانوها شایعتر است. آرتروز زانو میتواند انجام بسیاری از فعالیتهای روزمره، مانند راه رفتن و یا بالا رفتن از پله را دشوار سازد. ساییدگی زانو در بسیاری از افراد علت اصلی از دست رفتن زمان کاری، ناتوانی و از کار افتادگی جدی است. انواع اصلی ارتروز که بر زانو تأثیر میگذارد شامل آرتروز زانو، روماتیسم مفصل زانوو آرتروز پس از سانحه میباشد.

علائم و نشانههای آرتروز زانو چیست ؟
آرتروز مفصل زانو ممکن است دردناک و ملتهب باشد. به طور کلی، بروز درد به تدریج در طول زمان رخ میدهد، هر چند ممکن است شروع ناگهانی نیز داشته باشد. علائم دیگر آن عبارتند از :
مفصل زانو ممکن است خشک و متورم شودو خم و راست کردن زانو را مشکل سازد.
درد زانو و تورم آن ممکن است در هنگام صبح و یا پس از نشستن یا استراحت، بدتر شود.
فعالیت شدید ممکن است باعث تشدید درد شود.

تکه های آزاد غضروف و بافتهای دیگر میتواند در حرکت نرم و راحت مفاصل اختلال ایجاد کند. در هنگام حرکت کردن، زانو ممکن است "قفل" شده و یا اصطلاحاً " خشک " شود. همچنین ممکن است صدای قژقژ، کلیک، یا صدای تق تق زانو (کریپتوس) شنیده شود.درد زانو ممکن است موجب احساس ضعف و یا خمیدگی زانو شود.بسیاری از افراد مبتلا به ارتروز زانو متوجه افزایش درد مفصل زانوی خود در هوای بارانی میشوند.

معاینه و آزمایشات لازم

در طول مراجعه، پزشک سؤالاتی را در مورد علائم و تاریخچه پزشکی شما پرسیده و معاینه فیزیکی انجام میدهد. احتمالاً آزمایشهای تشخیصی مانند اشعه ایکس و یا آزمایش خون را نیز برای شما تجویز میکند.

معاینه فیزیکی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک وجود علائم زیر را بررسی خواهد کرد:

تورم مفاصل، گرما، یا قرمزی

حساسیت به لمس بودن زانو

محدوده حرکتی غیرفعال (با کمک) و فعال (بدون کمک) زانو

بیثباتی مفصل

کریپتوس (احساس تق تق در داخل مفصل) در هنگام حرکت زانو

احساس درد در هنگام تحمیل وزن بر روی زانو

آزمایشات عکسبرداری

اشعه ایکس: این آزمایش، تصاویر دقیقی از ساختارهای متراکمی مانند استخوان را ارائه میدهد. این تصاویر میتواند به تشخیص اشکال مختلف ورم مفاصل کمک کند. تصاویر اشعه ایکس از مفصل متورم زانو ممکن است تنگ شدن فضای مفصلی، تغییرات استخوان و تشکیل خارهای استخوانی (استئوفیت) را نشان دهد.

تستهای دیگر: گاهی اوقات، تصاویر ام آر آی، سی تی اسکن و یا اسکن استخوان ممکن است برای تعیین وضعیت استخوان و بافتهای نرم زانو مورد نیاز باشد.

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صفحه اصلیپادکست هامطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر