دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

درمان غیر جراحی آرتروز و ساییدگی مفصل زانو

روش های درمان
هیچ درمانی برای التهاب مفاصل وجود ندارد، اما چندین روش درمان وجود دارد که ممکن است به تسکین درد و از کارافتادگی کمک کند.

روش های غیر جراحی
همانند دیگر عوارض ارتروزی، درمان اولیه ارتروز زانوها با روشهای غیرجراحی انجام میگیرد. پزشک شما ممکن است طیف وسیعی از گزینههای درمان را به شما توصیه کند.

درمان فیزیکی

ورزشهای مخصوص میتواند به افزایش دامنه حرکت و انعطافپذیری مفصل زانو و همچنین تقویت عضلات پا کمک کند. پزشک یا درمانگر فیزیکی میتوانند به تنظیم یک برنامه ورزشی فردی که مطابق با نیازها و شیوه زندگی شما باشد، کمک کنند.

ابزارهای کمکی
استفاده از ابزارهایی مانند عصا، پوشیدن کفش جاذب شوک یا کفی طبی و یا پوشیدن بریس زانو یا زانوبند میتواند مفید باشد. بریس زانو با بهبود ثبات و عملکرد زانو میتواند مفید باشد، به خصوص اگر ارتروز در یک طرف مفصل زانو متمرکز باشد. دو نوع بریس وجود دارد که اغلب برای درمان آرتروز زانو مورد استفاده قرار میگیرد، بریس کاهنده فشار که وزن بدن را از بخش آسیبدیده زانو بر میدارد، در حالی که بریس"زانو بند" به تحمل کل بار زانو کمک میکند.

داروها
انواع مختلفی از داروها در درمان آرتروز زانو مفید هستند. از آنجا که افراد پاسخ متفاوتی به داروها نشان میدهند، پزشک برای تعیین داروها و دوز ایمن و مؤثر آنها، وضعیت بیمار را دقیقاً بررسی میکند.داروهای ضددرد غیرمخدر (بدون نسخه) و داروهای ضدالتهاب معمولاً انتخاب اول برای درمان ارتروز زانو میباشند. استامینوفن ساده، یک داروی بدون نسخه ضددرد است که میتواند در کاهش درد آرتروز مؤثر واقع شود.

همانند تمام داروها، مسکنهای بدون نسخه میتواند عوارض جانبی و تداخل با دیگر داروها داشته باشند. حتماً در مورد عوارض جانبی احتمالی داروها با پزشک خود صحبت کنید.نوع دیگری از مسکنهای درد، داروهای ض التهابی غیراستروئیدی و یا NSAID (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) هستند که بدون نسخه و یا با تجویز پزشک در دسترس قرار میگیرند.

کورتیکواستروئیدها (موسوم به کورتیزون) داروهای ضدالتهابی هستند که به مفصل زانو تزریق میشوند. تزریق این داروها سبب تسکین درد و کاهش التهاب مفصل میشود. با این حال، اثرات آن همیشگی نیست. پزشک ممکن است به دلیل عوارض جانبی احتمالی، تعداد تزریقات را به سه یا چهار بار در سال برای هر مفصل محدود کند.

تغییر شیوه زندگی
با برخی تغییرات در زندگی روزانه میتوانید مفصل زانوی خود را محافظت کنید و روند پیشرفت ارتروز را آهسته تر کنید.
فعالیتهایی که باعث تشدید بیماری میشود ( مانند بالا رفتن از پله ) را به حداقل برسانید.
با جایگزینی فعالیتهای پُر برخورد ( مانند دویدن یا تنیس ) با فعالیتهای کمبرخورد ( مانند شنا یا دوچرخه سواری ) میزان فشار بر زانوهای خود را کاهش دهید.
کاهش وزن میتواند فشار وارده بر روی مفصل زانو را کاهش دهد و در نتیجه موجب کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل زانو گردد.
علائم و درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر