دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

درمان جراحی آرتروز و ساییدگی مفصل زانو

درمان با جراحی
اگر درد آرتروز باعث ناتوانی شما شده و با درمانهای غیرجراحی برطرف نمیشود، پزشک ممکن است عمل جراحی را به شما توصیه کند. همانند تمام جراحیهای دیگر، برخی خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با جراحیهای مختلف زانو نیز وجود دارد. پزشک شما ممکن است قبل از عمل درباره عوارض آن با شما صحبت کند.

آرتروسکوپی

در طول عمل جراحی آرتروسکوپیک، پزشک با استفاده از برشهای کوچک و ابزارهای ظریف، مشکلات مفصل زانو را تشخیص داده و درمان میکند. جراحی آرتروسکوپیک در موارد اندکی برای درمان ارتروز زانو استفاده میشود. در مواردی که آرتروز با پارگی منیسک دژنراتیو زانو همراه باشد، جراحی آرتروسکوپیک ممکن است برای درمان منیسک پاره شده توصیه شود.

پیوند غضروف

بافت سالم و طبیعی یک غضروفممکن است از بخش دیگری از زانو و یا از بانک پیوند بافت استخراج شود و برای پر کردن حفره در غضروف مفصلی پیوند زده شود. این روش به طور معمول تنها برای بیماران جوانی که دارای ناحیه کوچکی از آسیبدیدگی غضروف هستند، در نظر گرفته میشود.

سینووکتومی

در طی سینووکتومی به منظور کاهش درد و تورم، پوشش مفصل که به دلیل روماتیسم مفصل زانو آسیب دیده است، برداشته میشود.

استئوتومی (جراحی برش استخوان)

در طی استئوتومی زانو، به منظور کاهش فشار بر روی مفصل زانو، استخوان ساق پا (تیبیا) و یا استخوان ران (فمور) بریده شده و سپس تغییر شکل مییابد. از روش استئوتومی زانو هنگامی استفاده میشود که ارتروز در مراحل اولیه بوده و فقط یک طرف مفصل زانو آسیب دیده است. روش استئوتومی با برداشتن وزن بدن از سمت آسیبدیده مفصل، میتواند درد شما را تسکین داده و عملکرد مفاصل زانوی شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

آرتروپلاستی (تعویض کل یا قسمتی از زانو)

پزشک شما غضروف و استخوان آسیبدیده را برداشته و سپس با جراحی تعویض مفصل، مفصل پلاستیکی یا فلزی جدید را برای بازگرداندن عملکرد زانوی شما قرار میدهد.

دوره نقاهت و بهبودی
پس از هر نوع عمل جراحی برای درمان ارتروز زانو، یک دوره بهبودی وجود دارد. مدت زمان بهبودی و توانبخشی بستگی به نوع عمل جراحی دارد. پزشک شما ممکن است برای به دست آوردن مجدد قدرت زانو و دامنه حرکتی آن، درمان فیزیکی را به شما توصیه کند. بسته به روش درمان، شما ممکن است نیاز به پوشیدن یک بریس زانو یا استفاده از عصا داشته باشید. در اغلب موارد، جراحی باعث تسکین درد زانو شده و انجام فعالیتهای روزانه را آسانتر میکند.
درمان غیر جراحی آرتروز و ساییدگی مفصل زانو
علائم و درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر