دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

سوالات رایج درباره درد زانو

علت زانو درد در جوانی چیست ؟
نوجوانان و جوانانی که فعال و اهل ورزش میباشند، گاهاً ممکن است در جلو و وسط زانوی خود، معمولاً زیر کشکک زانو درد احساس کنند. این مشکل به نام درد جلوی زانو در جوانی نیز شناخته میشود و معمولاً در بین بسیاری از جوانان ورزشکار، خصوصاً دختران مشاهده میشود.

ورزشها و حرکات اصلاحی مخصوص زانو به بهبود دامنه حرکتی زانو، افزایش قدرت و توان زانوی شما کمک مینماید. میان این ورزشهای زانو، به ویژه ورزشهایی که بر روی تقویت عضلات چهار سر زانو تمرکز دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، زیرا این عضلات، عامل اصلی پایداری زانو میباشند. پزشک معالج میتواند ورزشهای مخصوص برای نوجوان شما تجویز نماید یا ممکن است شما را به یک فیزیوتراپ خوب معرفی نماید تا یک برنامه ورزشی مناسب برای بهبود انعطافپذیری و تقویت عضلات ران فرزند شما ارائه نماید.

علت درد زانو بعد از ورزش چیست ؟
وقتی بعد و هنگام ورزش دچار زانو درد میشوید، ممکن است نگران شوید که علت زیر لایهای آن چه میتواند باشد. شناسایی و تشخیص علت زانو درد بعد از ورزش به نوع ورزش انجام شده و محل درد احساس شده در زانو بستگی دارد. درد زانو بعد از ورزش ممکن است به دلیل مشکلی به نام زانوی دوندگان باشد که باعث احساس درد در پشت کشکک زانو میشود یا ممکن است به دلیل سندرم بند درشت نی باشد، که باعث ایجاد درد بیرون زانو میشود.

هم ضربه و هم استفاده بیش از اندازه از مفصل زانو میتواند باعث احساس درد زانو بعد از ورزش شود. اگر درد آن با استراحت برطرف نشد، به پزشک مراجعه نمایید، تا وضعیت زانوی شما را برای یافتن احتمال وارد آمدن ضربه به آن بررسی نماید. زانو درد همیشه به جراحی نیاز نخواهد داشت، پزشک میتواند روشهای غیر جراحی متعددی را برای درمان زانو درد شما ارائه نماید.

علل زانو درد هنگام خواب در شب چیست ؟
درد زانو هنگام خواب در شب یک مشکل رایج است، زیرا تا هنگام شب که در نهایت استراحت مینمایید، فعالیتهای روزانه در نهایت اثرات خود را نشان میدهند و باعث بدتر شدن زانو درد میشوند. علل معمول زانو درد در شب میتواند شامل کشیدگی و رگ به رگ شدن، درد جلوی زانو، آسیب و پارگی غضروف یا مینیسک زانو، التهاب تاندون زانو در اثر آرتروز زانو، بورسیت زانو، کشیدگی و پارگی تاندون و رباطهای زانو باشد. اگر درد زانو هنگام خواب ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه فرمایید تا علت زیرین زانو درد شما را تشخیص داده و شما را در یک برنامه درمانی مناسب شرایطتان قرار دهد.

علت درد زانو در بارداری و بعد از زایمان چیست ؟
تغییرات هورمونی در دوره بارداری نقش مهمی در ایجاد درد در ناحیه زانو بازی میکند. در سه ماه سوم بارداری، جهت ایجاد آمادگی برای به دنیا آمدن بچه، هورمونهایی ترشح میشود که برای شل کردن رباطها و تاندونهای ناحیه لگن به کار میرود، اما این هورمونها فقط رباطها و تاندونهای ناحیه لگن را شل نمیکند، بلکه رباطها و تاندونهای نواحی دیگر از جمله ناحیه زانو را نیز شل مینماید. از انجام حرکات اصلاحی تحریک کننده مانند زانو زدن اجتناب نمایید، ولی ورزشهای کششی و تقویتی سبک آن هم با اجازه پزشک معالج انجام دهید. اگر در دوران بارداری دچار درد مزمن در ناحیه زانو شدید که با گذشت زمان بر طرف نمیشود، شدید، حتماً با چزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید. درست است که برخی از دردهای زانو در دوران بارداری طبیعی هستند، اما ادامه درد و مشکلات زانو برای مدت طولانی بعد از زایمان طبیعی نبوده و نیاز به بررسی فوری دارد.

معمولترین علل زانو درد هنگام رانندگی چیست ؟
زانو یکی از فعالترین بخشهای بدن هنگام رانندگی است. بدون زانو، نخواهید توانست به پدال گاز و ترمز ماشین فشار وارد نمایید. عمل فشار وارد کردن به پدال گاز، خصوصاً در ترافیک به طور مکرر تکرار میشود. به دلیل چرخش مکرر درشت نی کناری پا هنگام فشار وارد آوردن به پدال گاز، به سمت راست عضلات و غضروف زانو ضربه و آسیب وارد میشود. تشخیص درست علت درد زانو به ارائه درمان درست و مناسب و بنابراین، درمان موثر و سریع زانو درد کمک مینماید.

آیا درد زانو در زمستان بیشتر می شود ؟
زمستان با خود تفریحات خارج از منزل بسیاری را به همراه میآورد، اما در عین حال، هوای سرد زمستان میتواند علائم زانو درد را تشدید نماید. اندام مناسب داشتن و فعال بودن در حفظ زانوی سالم به شما کمک مینماید. با دمای پایین و هوای سرد، احتمال احساس درد در مفصل زانوی افراد بالاتر است. بنابراین، عاقلانه است که از استفاده از آب سرد برای حمام و شستشو اجتناب نمایید و در عوض از آب گرم برای استحمام استفده نمایید. حرکات کششی و ورزشهای زانو انجام شده با وزنههای سبک برای افراد دارای زانو درد مناسب است.

آیا زانو درد و سیاتیک با هم در ارتباط هستند ؟
زانو درد و سیاتیک میتوانند با هم در ارتباط باشند، زیرا درد، گزگز و بی حسی در سایر بخشهای بدن میتواند تعادل و راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار دهد، که این خود میتواند فشار اضافه به مفصل زانو اعمال نماید و این خود باعث بدتر شدن وضعیت غضروف مفصل زانو و باعث ایجاد التهاب دردناک مفصل زانو شود.فیزیوتراپی و یک دوره درمانی از سایر روشهای درمان غیر جراحی میتوانند باعث تسکین درد ناشی از سیاتیک و علائم مربوطه مانند زانو درد و درد مفصل لگن و ران شود. اما، اگر علائم بین چند هفته تا چند ماه ادامه داشت، ممکن است جراحی نیاز باشد.

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر