آنچه بهتر است درباره جراح زانو بدانیم

بهترین جراح زانو در اصفهان

جراح زانو پزشکی است که در رشته‌ی تخصصی ارتوپدی تحصیل کرده‌است و پس از آن دوره‌ی تخصصی چهارساله‌ای را در زیرشاخه‌ی جراحی زانو گذرانده‌است. جراح زانو می‌تواند نظرات تخصصی در مورد مشکلات متعدد مربوط به زانو مانند انواع آرتریت زانو، دررفتگی‌ها، پارگی غضروف، بورسیت‌ و سایر مشکلاتی که موجب درد در ناحیه‌ی مفصل زانو و اطراف آن شده‌اند به مراجع خود ارائه کند. در حقیقت جراح، علاوه بر موضوع درمان، می‌تواند در پیشگیری و تشخیص مشکلات نیز به افراد کمک کند.

جراح زانو

پزشک متخصص زانو، بسته به تخصصی که دارد، به درمان مشکلات خاصی می‌پردازد، برای مثال برخی پزشکان انتخاب می‌کنند که تنها متخصص آسیب‌های ورزشی باشند، برخی به درمان آرتروز یا پوکی استخوان می‌پردازند و برخی نیز به سالمندان خدمات ارائه می‌کنند. داشتن تخصص آکادمیک گرچه امری لازم است اما به تنهایی برای کسب نتایج مثبت کافی نیست و برای انتخاب یک جراح زانوی مناسب، ویژگی‌های دیگری علاوه‌ بر تخصص علمی باید در نظر داشت.

در انتخاب جراح زانو به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

1. مدرک علمی تخصصی:

پزشکانی با مدرک فلوشیپ جراحی زانو معمولا دوره‌های کوتاه‌ آموزشی در حد چند ماه را طی می‌کنند تا مدرک فلوشیپ خود را دریافت کنند. در مقابل، پزشکانی که مدرک فوق تخصص جراحی زانو را دارند، زمان بیشتری را برای دریافت مدرک تخصص خود سپری می‌کنند.

ادامه مطلب  استئوآرتريت زانو چه نشانه هایی دارد؟

باید توجه داشت که داشتن مدرک تخصصی، امری لازم است اما کافی نیست و لزوما عملکرد یک فوق تخصص نتایج بهتری از یک فلوشیپ ایجاد نمی‌کند.

2. میزان تجربه:

یک جراح زانو در هر تجربه‌ی جراحی، علاوه بر عملی کردن آنچه بصورت آکادمیک آموزش دیده‌است، به نکاتی نیز دست می‌یابد که در دوره‌های آموزشی ممکن است آموزش داده‌نشوند که این تجربه به بهبود مهارت جراح زانو منجر می‌شود.

یک جراح زانو با مدرک دانشگاهی پایین‌تر اما تجربه‌ی بالاتر ممکن است نتایج بهتری نسبت به یک جراح زانو با مدرک دانشگاهی بالاتر را به دست بیاورد. برای آگاهی از میزان تجربه‌ی یک پزشک، میتوان از اطلاعات آنلاین موجود در سایت بیمارستان، صفحات شخصی پزشک و نیز تجربیات سایر افراد استفاده کرد.

3. احترام و التزام به اخلاق پزشکی: ویژگی جراح زانو

برای پزشکی که خود را ملزم به رعایت اخلاق می‌داند، سلامتی بیمار و راحتی او بر دغدغه‌های مالی و شخصی اولویت دارد. همچنین یک پزشک بااخلاق، درک درستی از شرایط بیمار مانند تحمل درد و ناراحتی ناشی از بیماری دارد و این امر باعث می‌شود تا اصول برخورد مناسبی را بکارببرد.

4. آشنایی با روش‌های درمانی جدید و ابزارهای کم‌تهاجمی‌تر:

امروزه روش‌های درمانی زانو روز به روز پیشرفت می‌کنند و روش‌های کمتر تهاجمی جایگزین روش‌های تهاجمی‌تر می‌شوند تا بیمار کمترین درد و مشکلات پس از جراحی زانو و بیشترین بازده را دریافت کنند. آگاهی یک جراح از روش‌ها و آشنایی با ابزارهای به‌روز و مدرن، در نهایت می‌تواند به درمان و بهبودی مناسب‌تری برای بیمار منتهی شود.

5. میزان راحتی بیمار در ارتباط خود با جراح زانو

فردی که به دلیل درد زانوی خود به پزشک مراجعه می‌کند باید بتواند شرایط خود را به درستی به پزشک توضیح دهد، سوالاتی را که به آگاهی و رفع نگرانی خود منجر می‌شود به راحتی بپرسد و پاسخ آنها را به روشنی دریافت کند. زمانی فرد به این خواسته‌ها میرسد که ارتباط دو طرفه‌ی مناسبی بین جراح و بیمار ایجاد شود. برای ایجاد این ارتباط، فاکتورهایی مانند جنسیت پزشک و بیمار، ویژگی‌های اخلاقی پزشک و بیمار و تجربه‌ی مراجعه‌های قبلی به پزشک می‌‍توانند مهم باشند.

ادامه مطلب  پیشگیری از عفونت، یکی از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

6. زمانی که پزشک برای بیمار صرف می‌کند:

یک پزشک مناسب، زمان کافی برای شنیدن مشکلات و سوالات مراجع خود صرف می‌کند، به آن‌ها پاسخ کافی می‌دهد و با صرف زمان کافی، به معاینه‌ی مراجع خود می‌پردازد، به شرح راهکارهای مختلف درمانی و مناسب با شرایط بیمار می‌پردازد و مزایا و معایب هر یک را شرح می‌دهد و صلاح‌دید خود را به مراجع خود اعلام می‌کند تا بیمار بر اساس اطلاعات موجود و شرایط خود تصمیم بگیرد.

راه‌های کسب اطلاعات در مورد جراح زانو

امروزه بسیاری از داده‌های موردنظر ما در بستر اینترنت وجود دارند. سایت‌های رسمی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند اطلاعات پایه از مدارک تحصیلی و تخصصی یک جراح زانو در اختیار مخاطب قرار دهند. همچنین صفحات اینترنتی مربوط به بیمارستان محل خدمت این نوع جراح، معمولا دارای اطلاعاتی از قبیل سابقه‌ی پزشک و تجربیات او هستند. همچنین امروزه بسیاری از پزشکان دارای سایت‌ها و صفحات شخصی هستند که در آن‌ها اطلاعاتی از تجربیات و توانایی‌های خود به اشتراک می‌گذارند.

در کنار همه‌ی این مسیرهای آنلاین، استفاده از تجربیات شخصی افرادی که به پزشک مراجعه کرده‌اند و پرس‌وجو از دوستان و آشنایان نیز می‌تواند دید کلی و مناسبی از ویژگی‌ها و توانایی‌های پزشک در اختیار افراد قراردهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =