اصول مراقبت از زانوها

زانو درد یکی از دردهای رایج با افزایش سن است که بیشتر در بانوان دیده می شود. سن، آسیب های قلبی، فعالیت ورزشی و وزن از عوامل اصلی خطر هستند و اگر شما یکی از این مشکلات را داشته باشید لازم است برای پیشگیری از مشکلات مفاصل زانوی خود قدمی بردارید. در این مقاله به بیان نکاتی در جهت مراقبت از زانوها می پردازیم.

آنچه باید برای مراقبت از زانوها انجام دهید:

1. وزن خود را کنترل کنید:

هر یک کیلوگرم وزن اضافه بر وزن ایده آل شما، باعث می شود در هنگام راه رفتن بین ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن اضافه بر زانو های شما وارد گردد. این فشار در حرکاتی مانند دویدن یا بالا رفتن از پله ها بیشتر هم می شود. این فشار اضافی باعث تخریب سریع تر غضروف زانو می شود.

2. عضلات ران و باسن را تقویت نمایید:

پزشکان اظهار دارند که شروع به تقویت عضلات به ایجاد ثبات در مفصل زانو کمک می کند. علاوه بر این، عضلات، فشاری که بر زانو وارد می شود را جذب می کنند. تقویت زانو باید ایمن باشد و با عضلات ران و ماهیچه های اصلی شروع شود. بهتر است با یک متخصص فیزیوتراپی مشورتی داشته باشید تا او برنامه خاصی را برای شما فراهم آورد.

ادامه مطلب  درمان علائم آب آوردن زانو با جراحی و طب سنتی در خانه

3. اجسام سنگین جابجا نکنید: مراقبت از زانوها

حمل جسم سنگین موجب آسیب گردن، کمر و زانو می شود ؛ پس تا جایی که امکان دارد از جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید. به یاد داشته باشید، وقتی جسمی را حمل می کنید، فشاری که به زانو ها وارد می شود، چندین برابر وزن آن جسم است.

4. کفش مناسب بپوشید:

استفاده از کفش مناسب برای استفاده روزانه، راه پیمایی و ورزش، در محافظت از زانو ها بسیار مهم است. کفش هایی که محافظ ضربه گیر یا ژل دارند، با تعدیل ضربات، جلوی آسیب های احتمالی به زانو را می گیرند. راه پیمایی با کفش نامناسب باعث ایجاد کمر درد و درد زانو در کوتاه مدت و وارد شدن آسیب به کمر و زانو در دراز مدت می شود. همچنین استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند توسط خانم ها بسیار مضر است. خانم هایی که زیاد از این کفش ها استفاده می کنند، ناچار اند برای حفظ تعادل خود فشار بیشتری را بر روی پنجه ها و زانو ها وارد نمایند. در صورت استفاده طولانی مدت، این امر منجر به تخریب سریع تر مفصل زانو می شود.

5. در مصرف نمک، روغن ذرت و پنیر زیاده روی نکنید: مراقبت از زانوها

مصرف بیش از حد نمک ممکن است منجر به التهاب مفاصل شود، بنابراین میزان مصرف نمک خود را به میزان متوسطی که معقول است کاهش دهید.
ذرت نیز ممکن است سبب التهاب شود بنابراین بهتر است از روغن زیتون بکر استفاده کنید. برخی متخصصان نیز توصیه می کنند از مصرف پنیر اجتناب کنید زیرا ممکن است به دلیل داشتن چربی زیاد آرتروز زانو را افزایش دهد.

ادامه مطلب  ارتباط چاقی با درد زانو

6. در وضعیت مناسب بنشینید:

وقتی در وضعیت دو زانو یا چهار زانو، روی زمین می نشینیم فشار زیادی به زانو وارد می شود. پس اگر عادت دارید روی زمین بنشینید، سعی کنید پاهایتان را دراز کنید. به خاطر داشته باشید که نشستن بر روی صندلی، به شرطی که صندلی مناسب باشد برای زانو بسیار بهتر از نشستن بر روی زمین است.

7. آب و مایعات کافی بنوشید:

ننوشیدن آب و کم آبی باعث کاهش تمام مایعات بدن از جمله مایع مفصلی زانو می شود. این امر آسیب پذیری زانو را در هنگام تمرینات ورزشی بالا می برد. با نوشیدن آب کافی در هنگام پیاده روی و ورزش به تامین گردش خون کافی برای مفصل زانو و عضلات ران کمک نمایید.

8. تا حد امکان از توالت های معمولی استفاده نکنید:

استفاده از توالت های معمولی فشار زیادی را به زانو ها وارد می کند. اگر دارای درد زانو هستید، بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید. اگر چنین امکانی ندارید، صندلی های مخصوصی که بر روی توالت گذاشته می شود را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =