در چه افرادی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری است؟

در جراحی تعویض اولیه ی مفصل زانو از پروتز زانو استفاده می شود. این پروتزها به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری چند ساله و طولانی مدت داشته باشند. در مواردی ممکن است زانوی دارای پروتز دچار مشکل شود و عملکرد پروتز را دچار اختلال کند. این مواقع نیاز است که عمل تعویض مجدد مفصل زانو انجام شود. در این جراحی همه یا بخشی از پروتز زانو برداشته می شود و با اجزای جدید جایگزین می شود. در این مقاله به بررسی تعویض مجدد مفصل زانو می پردازیم.

جراحی تعویض مجدد مفصل زانو چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض مجدد مفصل زانو انواع مختلفی دارد و جزو جراحی های پیچیده محسوب می شود. در برخی موارد پروتز بطور کامل برداشته می شود و با اجزای از پیش ساخته شده ی فلزی یا پیوند استخوان جایگزین می شود.

برداشتن پروتز اولیه می تواند با از دست رفتن بخشی از استخوان بیمار همراه باشد. همچنین در اکثر اوقات قبل از انجام عمل مجدد، استخوان بیمار دچار پوکی شده و مقدار زیادی از آن از بین رفته است و مکان مناسبی برای جاگذاری پروتز وجود ندارد.

در مواردی که به علت آسیب دیدن استخوان جراح نتواند از ایمپلنت استاندارد برای عمل استفاده کند، از ایمپلنت های ضخیم تر و بلند استفاده می شود تا حمایت بیشتری از استخوان دریافت کند. به این دلایل این جراحی جزو عمل های پیچیده محسوب می شود.

عوامل تخریب پروتز زانو

عمر پروتز مصنوعی تا حد زیادی به نحوه ی نگهداری توسط بیمار بستگی دارد. کارهایی مانند دو زانو نشستن، چهارزانو نشستن، زمین خورد و تروماهایی که مستقیم به زانو وارد میشود باعث تخریب پروتز زانو می شوند. همچنین عارضه ی تخریب پروتز در افرادی که وزن بالایی دارند محتمل تر می باشد.

ادامه مطلب  جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو

علائم نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو چیست؟

علائمی که در صورت مشاهده احتمالا نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو می باشد موارد زیر می باشد:

  • بروز درد
  • سایش و یا شل شدن پروتز
  • کاهش قدرت و عملکرد زانو
  • شکسته شدن استخوان های اطراف پروتز
  • عفونت

یکی از مهم ترین علل تعویض مجدد مفصل عفونت می باشد که ممکن است در اوایل انجام جراحی و یا چند سال بعد رخ دهد. در برخی موارد شکسته شدن خود پروتز منجر به تجمع ذرات ریزی اطراف مفصل می شود که باعث می شود استخوان اطراف مفصل تحلیل رود.

پزشک برای بررسی این علائم از گرافی های تهیه شده استفاده می کند. همچنین مایعات مفصلی و معاینات بالینی به مختصص ارتوپد در تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی مناسب کمک می کند.

تعویض مجدد مفصل زانو

دوره ی نقاهت جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

  • طول دوره ی نقاهت این جراحی در مقایسه با جراحی تعویض مفصل زانو متفاوت است و در برخی افراد طولانی تر خواهد بود.
  • در دوره ی نقاهت باید از داروهای رقیق کننده ی خون جهت پیشگیری از لخته شدن خون استفاده کرد.
  • در این دوره بیمار باید به مدت یک یا دو ماه در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند.
  • همچنین برای راه رفتن باید از عصا و یا واکر استفاده شود. وارد آمدن فشار به تقویت استخوان و عضلات اطراف پروتز کمک می کند. مانند جراحی تعویض مفصل زانو بیمارباید تلاش کند که سریع تر بتواند راه برود.

عوارض جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

مهم ترین عوارض احتمالی این جراحی موارد زیر می باشد:

  • لخته شدن خون در ورید های عمقی اندام تحتانی
  • بروز عفونت
  • احتمال بروز عفونت در این جراحی دو برابر بیشتر از جراحی اولیه می باشد.
  • استخوان سازی نابجا
  • بروز مشکل در زخم های جراحی
ادامه مطلب  چرا زانو صدا میدهد؟ درمان خانگی صدای قرچ قرچ زانو یا کریپتوس

لق شدن مفصل مصنوعی که احتمال بروز این عارضه در مقایسه با جراحی اول بیشتر است و در صورت بروز باید جراحی مجدد انجام شود. در صورت بروز این عارضه و ایجاد محدودیت شدید حرکتی در ناحیه ی مفصل ، لازم است که جراحی دیگری جهت خارج کردن استخوان های اضافی انجام شود.

احتمال بروز مشکلاتی همچون دیر خوب شدن محل جراحی و یا تیره شدن قسمتی از پوست وجود دارد که در مقایسه با جراحی اولی این احتمال بیشتر است.

1 دیدگاه در نوشته “در چه افرادی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری است؟

  1. نهاوندی پاسخ

    Behnam nahavandi:
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر
    بنده در ارشد شناسایی و انتخاب مواد میخوام تحقیقی در مورد علل تخریب و تعویض مجدد مفصلهای زانوی کارگذاشته شده انجام بدم، ازتون راهنمایی میخواستم،
    در صورت امکان عوامل فیزیکی و شیمیایی صورت گرفته که میتونه واکنش‌های شیمیایی و آزاد شدن یون اتمی باشه و یا خوردگی یا سایش که در نقاط مختلف مفصل میتونه اتفاق بیفته و …، را راهنمایی و ارشاد بفرمایید، یا رفرنسی که بتونم ازش استفاده بکنم، با سپاس فراوان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پنج =