دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چند روز است؟

عمل تعویض مفصل زانو در اصفهان

تعویض مفصل زانو، شیوه جراحی است که در آن ، مفصل مصنوعی به نام پروتز جایگزین مفصل آسیب دیده می شود . در صورتی که مفصل آسیب دیده مانع از انجام یک سری کارها و فعالیت ها شود و فرد هنگام استراحت از درد شکایت کند ، انجام این جراحی توصیه می شود .این مفصل مصنوعی که جای مفصل طبیعی را پر می کند بیمار را قادر می سازد که بتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد . در این مقاله به بررسی دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو و مدت زمان این دوره می پردازیم .

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

1- اقامت در بیمارستان

به مدت ۱ تا ۷ روز بیمار در بیمارستان می ماند .

2- آغاز برنامه توان‌ بخشی

در چند هفته اول پس از جراحی ، بیمار بدون استفاده از ابزار کمک ، مانند عصا یا واکر قادر به راه رفتن نمی‌ باشد .همچنین انجام برخی فعالیت‌ های روزانه مانند نشستن ، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها و رانندگی برای بیمار مشکل می‌ باشد . در این مرحله زانو دردناک و سفت می‌ شود . جهت بهبود عملکرد مفصل ، از برنامه توان‌ بخشی مخصوص استفاده خواهد شد . همچنین پزشک برای کنترل درد ، داروی ضد درد تجویز می‌ کند .

ادامه مطلب  روشهای کاهش درد ناشی از آرتروز زانو

3- برنامه افزایش قدرت و دامنه حرکتی و تمرین نحوه راه رفتن

در هفته سوم تا ششم به کمک برنامه توان بخشی ، بیمار به بیشترین پیشرفت در بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت دست می یابد و ثبات بیشتری در مفصل زانو احساس می کند .

4- بهبود عملکرد بدون نیاز به ابزار کمکی

در این مرحله بهبود قابل توجهی در دامنه حرکتی مفصل زانو و قدرت عضلانی بیمار ایجاد می‌ شود و بیمار قادر است بدون ایجاد درد فعالیت‌ های روزمره را انجام دهد . در هفته ششم تا دوازدهم ، بیمار می‌ تواند بدون استفاده از ابزار کمکی از پله بالا برود . همچنین استفاده از مفصل زانوی تعویض ‌شده برای بیمار راحت‌ تر می‌ باشد .

5- توانایی انجام فعالیت‌ های تفریحی و ورزشی و امکان انجام وظایف شغلی

از هفته دوازدهم به بعد امکان انجام فعالیت هایی که به نیروی فیزیکی بیشتری نیاز دارند نیز برای بیمار فراهم می شود .

6- دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو و تکمیل روند بهبودی

در این مرحله یعنی حدود شش ماه پس از جراحی ، روند بهبودی پس از عمل تعویض مفصل زانو تکمیل شده است .

 

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

همانطور که گفته شد بیمار برای هفت روز اول در بیمارستان بستری است و در این مدت دارو های مختلفی در جهت کاهش درد و علائم بیمار تجویز می شود .پس از ترخیص از بیمارستان ، مراحل بهبودی همانطور که گفته شد طی می شوند و حدود ۶ ماه پس از انجام جراحی روند بهبودی تکمیل می شود .البته این تصور بر مبنای یک میانگین کلی است و این دوره در هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است .

ادامه مطلب  پای پرانتزی در بزرگسالان-عوارض و درمان ژنوواروم

راه رفتن پس از دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

جالب است بدانید که هر چقدر که بیمار زودتر راه بیفتد و تحرک داشته باشد ، گردش خون وریدی را ارتقا می بخشد و سرعت پروسه بهبود بیشتر می شود .

جراحی تعویض مفصل زانو، از آن نوع جراحی هایی نیست که بیمار احساس کند که با استراحت کردن زودتر بهبود پیدا می کند . بلکه از جراحی هایی می باشد که مفصل حرکتی بیمار هر چه زودتر شروع به حرکت کند و رویش وزن گذاری شود و فشار رویش ایجاد شود ، باعث بهبود سریعتر و ارتقاء عملکرد مفصل می شود .

درد های پس از تعویض مفصل زانو

درد های پس از عمل تعویض مفصل زانو می توانند علل مختلفی داشته باشند و باعث محدودیت حرکتی زانو و نارضایتی بیمار از جراحی تعویض مفصل بشوند .

مدت زمان و علائم بستگی به علت اصلی درد دارد. عوامل زیر می تواند سبب بروز درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو شوند :

  • شل شدن اجزای پروتز
  • مشکلات پاتلوفمورال
  • علل مکانیکی و اعمال فشار بیش از حد بر روی مفصل زانو بعد از جراحی
  • عفونت
  • آسیب ساختار های اطراف مانند اعصاب و تاندون و یا انسداد عروقی ( ترومبوز )
  • شکستگی های اطراف ایمپلنت مفصل زانو به خصوص در بیماران مسن دچار پوکی استخوان
  • عوامل روانشناختی ( افسردگی ، کاهش آستانه درد موضعی و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 19 =