علت و درمان غیر جراحی بی ثباتی و خالی کردن زانو چیست؟

احساس بی ثباتی، ناپایداری و خالی شدن زانو از جمله مشکلات رایجی است که هم در زنان و هم مردان با هر سنی، و بطور خاص در هنگام حرکت دادن زانو مشاهده می‌گردد. در واقع خالی کردن زانو هم در جوانان و هم در افراد میانسال و سالخورده ممکن است ایجاد شود. این عارضه معمولا یا در پی آسیب دیدگی زانو و یا مشکلات و بیماری های مزمن ایجاد خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم و درمان غیر جراحی خالی کردن زانو شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌نماییم.

علائم خالی کردن زانو

رباط ها نوارهای رشته ای سختی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. اگر رباط های داخل زانو آسیب ببینند، مفصل زانو دردناک و ناپایدار خواهد شد؛ و ممکن است این احساس به شما دست بدهد که هر لحظه هنگام راه رفتن، ورزش یا حتی ایستادن، زانوی شما خالی می‌شود. آسیب دیدگی زانو که معمولاً در اثر سوانح یا در ورزش رخ میدهد نیز میتواند موجب خالی شدن زانو شود؛ هرچند که ممکن است در حین انجام هرگونه فعالیت بدنی که منجر به پیچ خوردگی زانو یا آسیب دیدگی مفصل می‌شود نیز این عارضه رخ دهد.

در این شرایط احساس می‌کنید؛ زانو از جای خود خارج شده یا در آستانه فرو ریختن می‌باشد. همچنین احساس سستی ساختارهای داخل زانو و قفل شدن یا گرفتگی مفصل زانو، وجود جراحت در زانو، احساس یا حتی شنیدن، تق تق یا کلیک از زانو و عدم توانایی در خم کردن زانو نیز میتوانند از عوارض همراه خالی کردن زانو باشند که هر کدام از این نشانه ها ممکن است خفیف، متوسط ​​یا کاملاً شدید باشد.

دلایل بی ثباتی زانو

شایع ترین دلایل بی ثباتی زانو شامل موارد زیر است:

ادامه مطلب  علت درد زانو درد سمت چپ و راست در چهل و 50 سالگی

پیچ خوردگی رباط های زانو

پیچ خوردگی رباط های زانو به این معنی است که این رباط ها به دلیل فرسودگی، استرس ناگهانی یا ضربه مستقیم دچار آسیب خواهند شد.

پارگی رباط

پارگی رباط ها، به این معنی است که این رشته ها به طور جزئی یا کامل پاره شده باشند. این عارضه معمولاً هنگام دویدن و سپس تغییر جهت ناگهانی اتفاق می افتد.

دلایل بی ثباتی زانو که کمتر شایع است شامل موارد زیر می‌باشد:

آسیب عضلانی

ناتوانی عضله آسیب دیده در انقباض بدنی به طور صحیح که ممکن است باعث خالی شدن زانو شود.

تجمع مایع در اثر آسیب

آب آوردن زانو در عملکرد عضله تداخل ایجاد می کند و می‌تواند موجب بی ثباتی در زانو شود.

خالی کردن زانو

خالی کردن زانو در چه افرادی بیشتر دیده می‌شود؟

افراد زیر به احتمال زیاد بی ثباتی زانو را تجربه می کنند.

• ورزشکارانی که دچار آسیب های ورزشی مکرر می‌گردند
  • کسانی که کار سخت بدنی انجام می دهند
  • افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند
  • زنان به دلیل داشتن لگن بزرگ بیش از مردان مستعد ابتلا به مشکلات زانو اعم از خالی کردن زانو می‌باشند
  • در افراد مسن نیز ممکن است فرسودگی تدریجی غضروف زانو موجب بی ثباتی در زانو گردد
  • افرادی که دچار آسیب دیدگی هایی مانند تصادف می‌شوند؛ می تواند مستعد ایجاد مشکل در زانو باشند
  • همچنین بالا و پایین رفتن های مکرر از پله نیز می‌تواند موجب ایجاد بی ثباتی در زانو شود

علائم بی ثباتی زانو چقدر جدی است؟

شدت بی ثباتی زانو در نهایت به علت و تاثیری که بر سطح فعالیت یا کیفیت زندگی شما دارد وابسته است. کشیدگی یا پیچ خوردگی خفیف بافتهای زانو در اثر یک آسیب ورزشی، متداول است و بی ثباتی زانو در این شرایط با استراحت و ورزش بهبود می یابد. اگر خالی کردن زانو متاثر از آسیب به غضروف باشد؛ می تواند منجر به آرتروز شود.

ادامه مطلب  جراحی برش استخوان زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

درد و بی ثباتی زانو در اثر این آسیب، اگر بلافاصله درمان نگردد؛ ممکن است مزمن شود و مشکلات بیشتری به وجود آورد. در مورد آسیب های شدیدتر مانند پارگی جزئی رباط، اگر اقدامات درمانی به موقع انجام نشود؛ می‌تواند به پارگی کامل رباط تبدیل شود که هم با درد و ناراحتی بیشتری همراه است و هم اقدامات درمانی گسترده تری را می‌طلبد.

درمانهای غیرجراحی بی ثباتی و خالی کردن زانو

• استراحت
  • یخ درمانی
  • قراردادن پا در ارتفاع برای کاهش درد و تورم
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) ، که می توانند درد و تورم را نیز کاهش دهند
  • زانوبند برای حمایت از زانو
  • حرکات ورزشی برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری و حرکت بهتر زانو

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بی ثباتی زانو در زندگی شما تداخل ایجاد می کند باید به پزشک متخصص زانو مراجعه نمایید. همچنین در صورت احساس درد شدید و ناگهانی به دنبال آسیب دیدگی، بخصوص اگر قادر به حرکت دادن زانو یا تحمل وزن روی آن نیستید، باید فوراً به صورت اورژانسی به متخصص زانو مراجعه کنید تا از آسیب دیدگی های شدیدتری که ممکن است در صورت عدم درمان به موقع ایجاد شود؛ جلوگیری نمایید.