چه روشهایی میتوانند درد زانو را درمان کنند؟

روشهای تشخیصی درد زانو

درد زانو از جمله مواردی است که اغلب افراد در طول زندگی خود به ویژه اگر در سنین میانسالی به بالا باشند؛ در زندگی خود تجربه خواهند کرد. درد زانو بسته به علت ایجاد آن، درمانهای متفاوتی از قبیل روشهای جراحی زانو و غیر جراحی را می‌طلبد. در این مطلب به برخی از چندین روش درمان درد زانو می‌پردازیم. متخصص زانو برای آنکه بتواند درمان مناسبی را برای درد زانوی شما در نظر بگیرد؛ نیازمند تشخیص علت درد است. او باید بداند منشا درد چیست تا در صورت نیاز، با رفع سبب درد زانو، خود درد را نیز درمان نماید. آنچه که به پزشک در تشخیص علت اصلی درد زانو کمک میکند؛ عبارت است از:

تشخیص علت اصلی درد زانو

• جویا شدن از سوابق بیماری شما
  • اگر درد زانو در نتیجه آسیب دیدگی باشد؛ نوع و شدت آسیب دیدگی
  • معاینه فیزیکی شما
  • در صورت نیاز درخواست آزمایش، رادیوگرافی یا ام آر آی

پس از تشخیص علت درد مرحله بعدی اقدامات درمانی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

درمان درد زانو

روش درمان درد زانو ممکن است با یک کمپرس سرد یا برخی حرکات و ورزشها انجام شود و در مواردی هم تنها راه درمان، جراحی زانو می‌باشد. این مورد را در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین درمان درد زانو، فقط توسط متخصص زانو می‌تواند انجام شود. در ادامه به تعدادی از روشهای درمان درد زانو اشاره می‌نماییم.

ادامه مطلب  آرتروز زانو ورزش مناسب پیشگیری و درمان علائم درد ارتروز

روش درمان درد زانو

استفاده از کمپرس یخ

کمپرس یخ در کاهش التهاب و تمرم زانو، همچنین بهبود درد در آسیبهای جزئی زانو تاثیرگذار است. کمپرس یخ در روز باید چند بار تکرار شود تا تاثیر مفید و کافی داشته باشد.

بستن زانو

بستن زانو با باند یا استفاده از زانو بند در زانوی آسیب دیده و دچار درد، بعضی اوقات می‌تواند دردهای خفیف زانو بدون علل جدی را درمان کند.

حرکات ورزشی

ورزشهای زانو هم در مواردی می‌توانند برخی از دردهای زانو را درمان کنند.

تزریق

کورتیکواستروئیدها و مواد روان کننده، دو نوع ماده‌ای هستند که بیش از هرچیز دیگری به زانو تزریق می‌شوند. تزریق کورتیکواستروئیدها به کاهش تورم مفصل زانو و سایر التهابات آن کمک می‌کند. معمولاً تزریق این مواد می‌بایست هر چند ماه یک بار تکرار شود. مواد روان کننده، که مشابه مایع موجود در زانو هستند، نیز به بهبود حرکت و درد کمک می‌کنند.

داروها

داروها و مکمل های موثر در روش درمان درد زانو و مشکلات زانو به اشکال مختلف داروهای خوراکی، داروهای موضعی (کرم، پماد، اسپری موضعی)، شیاف ها و داروهای تزریقی در مفصل مورد استفاده قرار می گیرند. مسکن ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAID)، بی حس کننده های موضعی، استروییدهای ضدالتهاب، مواد تزریق در مفصل مانند ترکیبات پلاسما و هیالورونیک اسید و… درمان های رایج درد زانو هستند که دارای فواید و همچنین عوارضی برای افراد مصرف کننده می باشند.

داروهای درد زانو

مسکن ها یکی از مهم ترین گزینه های درمانی موجود آرتروز و درد زانو به شمار می روند. استفاده از مسکن ها به مدت طولانی توصیه نمی شود ولی در مهار و کنترل درد در کوتاه مدت می توانند مفید باشند. داروهای مسکن ضدالتهاب غیراستروییدی از دو طریق، هم با مهار تولید این هورمون ها و هم از طریق مستقیم باعث عوارض قابل توجهی می شوند. از این داروها که در کنترل درد زانو استفاده می شوند می توان به ایبوپروفن، دیکلوفناک، پیروکسیکام و … اشاره کرد.

ادامه مطلب  جراحی انحراف زانو چگونه انجام می شود؟

روش درمان درد زانو با جراحی

اگر درد زانو با موارد فوق درمان نشود؛ متخصص زانو ممکن است اقدامات جراحی را تجویز نماید. برای رفع درد زانو روشهای جراحی مختلفی وجود دارد که استئوتومی زانو، آرتروسکوپی و آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو برخی از نمونه‌های جراحی زانو می‌باشند.