ترمیم و بازسازی مینیسک زانو

ترمیم پارگی مینیسک زانو در اصفهان

یکی از عارضه هایی که برای زانو رخ می دهد پارگی مینیسک می باشد. برای ترمیم و درمان پارگی مینیسک روشهای مختلفی به کار گرفته می شود که در این مقاله به بررسی روش های ترمیم مینیسک زانو می پردازیم.

مینیسک چیست؟

مینیسک یکی از بخش های اصلی زانو است که جنسی غضروف مانند اما محکم تر و با خاصیت ارتجاعی بیشتر نصبت به غضروف دارا می باشد و بین استخوان ران و ساق پا قرار دارد. به دلیل اینکه مینیسک مانند ضربه گیرعمل می کند ، موجب استحکام زانو می شود. مینیسک نیروهای اضافی را جذب می کند و مانع از وارد شدن فشار اضافی به مفصل زانو می شود.

مفصل زانو از دو مینیسک داخلی و خارجی تشکیل شده است که مینیسک خارجی از زانو در برابر ضربات محافظت می کند . پاره شدن مینیسک در عملکرد زانو اشکال ایجاد می کند و باعث مختل شدن فعالیت های روزمره ی فرد می شود . هنگام پارگی مینیسک در ابتدا روش های غیر جراحی به بیمار توصیه می شود و در مواردی که پارگی شدید باشد عمل جراحی انجام می شود .

ادامه مطلب  آیا دررفتگی کشکک زانو بدون جراحی درمان می شود؟

در اثر چه مواردی پارگی مینیسک رخ می دهد؟

عارضه ی پارگی مینیسک معمولا در حین فعالیت های ورزشی مخصوصا هنگامی که به طور ناگهانی بچرخید و تغییر جهت دهید در حالی که پایتان روی زمین باشد، ایجاد می شود. همچنین موارد زیر منجر به پارگی مینیسک زانو می شوند:

  • وارد شدن ضربه ی شدید و ناگهانی به ناحیه ی جلوی زانو
  • بیش از حد چرخیدن زانو
  • فرسوده شدن بافت مینیسک به دلیل کهولت سن
  • خم شدن زیاد
  • به حالت چمباتمه نشستن زیاد
  • بلند کردن اجسام فوق العاده سنگین که فشار زیادی به مینیسک وارد می کنند

ترمیم و بازسازی مینیسک زانو

برای ترمیم و بازسازی مینیسک زانو روش های زیر بکار گرفته می شود .

مصرف دارو و استفاده از کمپرس یخ

اولین اقدام برای ترمیم مینیسک مصرف دارو و استفاده از کمپرس یخ برای کاهش درد و ورم می باشد . همچنین در مواردی که راه رفتن برای بیمار سخت می باشد استفاده از عصا توصیه می شود تا فشار زیادی به ساق پای بیمار وارد نشود .

انجام حرکات اصلاحی

در مواردی که پارگی مینیسک جزئی باشد ، پزشک برای درمان از حرکات اصلاحی استفاده می کند . تمرینات ارائه شده توسط پزشک علاوه بر ترمیم مینیسک باعث افزایش استحکام زانو نیز می شود .

استفاده از زانو بند طبی ( بریس )

یکی دیگر از راهکار هایی که به ترمیم مینیسک زانو کمک می کند استفاده از زانو بند طبی است . زانو بند طبی باعث ثابت نگه داشتن مفصل زانو می شود و مانع از انجام فعالیت هایی می شود که عارضه را تشدید می کنند . مدت زمان استفاده از زانو بند طبی در افراد مختلف متفاوت است و به تشخیص پزشک و شدت و نوع پارگی بستگی دارد .

ادامه مطلب  درمان علائم آب آوردن زانو با جراحی و طب سنتی در خانه

انجام عمل جراحی

در مواردی که شدت پارگی مینیسک بیشتر از یک سانتی متر و کمتر از ۲۲ سانتی متر باشد ، در صورتی که پارگی در مجاورت رگ های خونی رخ داده باشد پزشک از جراحی برای ترمیم پارگی مینیسک استفاده می کند .

روش های جراحی ترمیم مینیسک زانو

جراحی مینیسک به دو روش مختلف انجام می شود که در روش اول قسمت شل شده ی مینیسک برداشته وبریده می شود و در روش دوم بخش پاره شده ی مینیسک به محل خودش دوخته می شود. انتخاب روش جراحی به میزان پارگی مینیسک ، ناحیه ی پارگی و ویژگی های فردی بیمار بستگی دارد. معمولا در مواردی که پارگی بیش از حد بزرگ نباشد و در قسمت خارجی مینیسک که دارای رگ های خونی زیاد می باشد رخ دهد از روش دوختن مینیسک استفاده می شود.

پارگی بسیار شدید مینیسک

در مواردی که پارگی در نواحی ای رخ داده باشد که احتمال بهبودی و ترمیم پایین باشد، قسمت پاره شده جدا می شود . این عمل باعث حرکت مفصل می شود. در مواردی که پارگی مینیسک بسیار شدید است و در ناحیه ی نامناسب رخ داده است، پزشک از روش مینیسکتومی کامل استفاده می کند که در این روش مینیسک زانو بطور کامل حذف می شود. طبق تحقیقات انجام شده روش بخیه زدن مینیسک نسبت به روش بریدن مینیسک بهتر است.

دوره ی نقاهت جراحی مینیسک زانو چقدر طول می کشد؟

دوره ی نقاهت جراحی و درمان مینیسک در افراد مختلف متفاوت است و به سن بیمار ، وضعیت جسمانی بیمار ، روش انجام جراحی و میزان آسیب دیدگی مینیسک بستگی دارد.

ادامه مطلب  درمان نرمی غضروف کشکک زانو در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − سه =