درباره پارگی و آسیب منیسک زانو بیشتر بدانید

آسیب مینیسک زانو

منیسک زانو بافتی از جنس غضروف و به شکل C است که به شکل یک ضربه‌ گیر بین استخوان‌ های زانو و در سر استخوان‌های ران و درشت‌نی عمل می‌کند. پارگی منیسک زانو یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو است. بطور کلی هر گاه فرد مجبور شود زانوی خود را به سرعت و شدت بچرخاند مینیسک زانو ممکن است دچار پارگی شود که احتمال پارگی با اعمال وزن اضافی بر زانو بیشتر می‌شود.

علل پارگی منیسک زانو چیست؟

آسیب منیسک زانو در حین فعالیت‌هایی بروز می‌کند که فشار مستقیم چرخش یا پیچش زانو را به منیسک زانو وارد کنند. علاوه بر چرخش ناگهانی، چمباتمه‌زدن و یا بلندکردن وزنه می‌تواند به آسیب منیسک زانو منجر شود. برخی ورزش‌ها نیز احتمال ایجاد این عارضه را افزایش می‌دهند از جمله

بررسی‌ها نشان داده‌است که این عارضه در کودکان در حال افزایش است که علت این امر مشارکت کودکان در فعالیت‌هایی ورزشی نامناسب در سنین پایین است. آسیب زانو با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شود و احتمال آسیب منیسک زانو در سنین بالای 30 سالگی افزایش می‌یابد بنابراین در سنین بالا به دلیل تخریب منیسک زانو، ممکن است بدون آسیب فیزیکی جدی، پارگی منیسک زانو مشاهده شود. اگر فردی دچار آرتروز زانو باشد احتمال آسیب زانو و پارگی منیسک زانو نیز افزایش می‌یابد.

ادامه مطلب  درمان جراحی دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی

اصلی‌ترین علائم آسیب منیسک زانو شامل موارد زیر است:

اگر زانوی فرد، دردناک و بادکرده است، توانایی حرکت زانو ندارد، دردها چند روز طول کشیده‌است از جمله پس از یک سانحه یا آسیب فیزیکی، بهتر است به پزشک مراجعه کند.

راه‌های تشخیص پارگی منیسک زانو چیست؟

آزمونهای فیزیکی

در این حالت، فرد دارای علائم پارگی منیسک، زانوی خود را در بازه‌ی حرکتی مشخصی حرکت می‌دهد و پزشک با بررسی محل حضور منیسک، از آسیب آن آگاه می‌شود.

تصویربرداری MRI

در این روش با استفاده از میدان مغناطیسی تصاویری از منیسک زانو و سایر بافت‌های زانو گرفته می‌شود. این روش اطمینان کامل در مورد پارگی منیسک زانو ایجاد نمی‌کند و وجود بافت‌های دیگر در کنار منیسک زانو موجب خطا در تشخیص پزشک می‌شود. درصد اطمینان این روش 77 درصد اعلام شده‌است.

تصویربرداری اشعه‌ی X: پارگی منیسک زانو

این روش نمی‌تواند آسیب منیسک زانو را مشخص کند. در حقیقت از این روش استفاده می‌شود تا اگر آسیب دیگری مانند آرتروز زانو وجود داشته‌باشد مشخص شود و احتمال پارگی منیسک زانو رد شود.

تصویربرداری با اولتراسوند (امواج صوتی)

این روش نیز برای تشخیص احتمال وجود سایر آسیب‌ها در زانو مانند آسیب رباط‌های زانو و رد احتمال پارگی منیسک زانو استفاده می‌شود.

آرتروسکوپی

اگر پزشک نتواند با روشهای بالا، علت درد زانو را مشخص کند از روش آرتروسکوپی استفاده می‌کند. در این روش، دو برش کوچک در نزدیک زانو ایجاد می‌شود و یک لوله که دوربین کوچکی در سر آن وصل است وارد زانو شده و پزشک بوسیله‌ی آن به بررسی زانو می‌پردازد.

ادامه مطلب  درمان صدا دادن زانو علائم علت و تشخیص

راه‌های درمانی پارگی منیسک زانو چیست؟

محافظت از زانو

اولین مرحله در این درمان، محافظت از زانو با روشهای محافظتی مانند استراحت، کمپرس یخ، بالانگهداشتن آن نسبت به سطح بدن در هنگام استراحت و بستن آن است. همچنین پزشک ممکن است مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و یا آسپرین تجویز کند که به کاهش درد و تورم محل کمک می‌کنند. ممکن است پزشک جهت تقویت عضلات حمایتی زانو، فیزیوتراپی را تجویز کند.

جراحی

در صورتی که روش‌های درمانی بیان‌شده کافی نباشد ممکن است پزشک شما روش جراحی آرتروسکوپیک را جهت ترمیم پارگی منیسک زانو توصیه کند. در صورتی که مشکلی برای جراحی آرتروسکوپی منیسک زانو داشته‌باشید لازم است تا پزشک خود را از آن آگاه کند. این مشکلات شامل موارد زیر است:
– تب
– عفونت