درمان جراحی دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی

دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی

28-Patella dislocation or trochleoplasty-بهترین روش درمان جراحی دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی از متخصص زانو در ایران جراحی دررفتگی کشکک زانو, جراحی دررفتگی مکرر کشکک زانو, دررفتگی کشکک زانو و درمان آن, دررفتگی مکرر کشکک زانو, درمان خانگی دررفتگی کشکک زانو, درمان در رفتگی مکرر کشکک زانو, درمان دررفتگی زانو با طب سنتی, درمان دررفتگی کشکک زانو, درمان دررفتگی کشکک زانو در سگ, درمان نیمه دررفتگی کشکک زانو, دکتر دررفتگی کشکک زانو از عوارض چیست, دکتر دررفتگی کشکک زانو پامرانین, دکتر دررفتگی کشکک زانو چیست, دکتر دررفتگی کشکک زانو در سگ, دکتر دررفتگی کشکک زانو در کودکان, دکتر دررفتگی کشکک زانو سگ, دکتر دررفتگی کشکک زانو نی نی سایت, دکتر دررفتگی کشکک زانو و درمان آن, دکتر دررفتگی کشکک زانوی سگ, راه درمان دررفتگی کشکک زانو, علت دررفتگی کشکک زانو, عمل جراحی دررفتگی کشکک زانو

معمولاً کشکک (درپوش زانو) در شیار انتهای استخوان ران (استخوان ران) قرار می گیرد. با خم کردن و صاف شدن زانو، کشکک در شیار به سمت بالا و پایین سر می خورد، که به شیار چرخشی معروف است. در بعضی از افراد، کشکک می تواند ناپایدار باشد و معمولاً با حرکات پیچشی زانو، حتی از جای خود خارج شود (از شیار خارج شود). دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود کشکک ناپایدار باشد. در مقاله درمان جراحی دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی، این موضوع توسط دکتر مویدفر یکی از بهترین پزشکان زانو برری می شود.

علت دررفتگی کشکک زانو

علت دررفتگی کشکک زانو گاهی اوقات به این دلیل است که شیار به روش غلط خم شده است و به جای یک شیار یک گنبد ایجاد می کند. در این شرایط، کشکک به طور نامطلوبی روی شیار تروکلئار گنبدی تعادل برقرار می کند و بسیار ناپایدار است. دررفتگی کشکک زانو ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله ضعف عضلات پا، آسیب های ورزشی زانو، آسیب در غضروف زانو و یا بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل.

تشخیص در رفتگی کشکک زانو

برای تشخیص دقیق علت دررفتگی کشکک زانو و درمان مناسب، بهتر است که یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. ارتوپد زانو ممکن است از تصویربرداری (مانند اسکن از رادیوگرافی یا MRI) و یا آزمایش‌های خون برای تشخیص دقیق تر استفاده کند.

ادامه مطلب  سوزش زانو علت و درمان خانگی با ورزش

همچنین، فعالیت‌های فیزیوتراپی و توصیه‌های تغذیه‌ای نیز ممکن است برای درمان و پیشگیری از دررفتگی کشکک زانو مفید باشد. در صورت مشاهده عوارض این بیماری و مراجعه به پزشک متخصص زانو، پس از توجه به شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی، ممکن است از روشهای تشخیصی استفاده کند. این روشها عبارتند از:

  • اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی

چه کسانی برای جراحی در رفتگی کشکک زانو مناسب هستند؟

تروکلئوپلاستی فقط در افرادی انجام می شود که کشکک کششی بسیار ناپایداری دارند و دارای شیار تروکلئار گنبدی هستند. عموماً برای شیارهای تروچلیایی کم عمق یا مسطح مناسب نیست (معمولاً در این شرایط بازسازی MPFL یا بی نظمی کشکک مناسب تر است).

تروکلئوپلاستی چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی تروکلئوپلاستی روشی است که در آن قسمت دیستال فمور طوری برش و تغییر شکل داده می شود که شیار تروکلئار به شکل طبیعی خود در می آید.جراحی تروکلئوپلاستی روشی مناسب برای تثبیت کشکک است. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. یک برش 10 سانتی متری در جلوی زانو ایجاد می شود و مفصل زانو در معرض دید قرار می گیرد. از اسکنه ها برای بلند کردن فلپ بسیار نازک از استخوان و غضروف جلوی زانو استفاده می شود.

ادامه جراحی تروکلئوپلاستی

سپس استخوان زیر با اسکنه و سوراخ تغییر شکل داده و یک شیار جدید ایجاد می کند. فلپ استخوان و غضروف به عقب گذاشته می شود. معمولاً به اندازه کافی انعطاف پذیر است که با شکل شیار جدید مطابقت داشته باشد. سپس فلپ با بخیه در جای خود ثابت می شود.

از طریق همان برش، تاندون عضله واستوسوس مدیالیس مورب (VMO) جدا شده، به جلو و پایین منتقل خواهد شد. این عملکرد VMO را بهبود می بخشد، که به نگه داشتن کشکک در محل کمک می کند و همچنین بافت سمت داخلی کشکک را سفت می‌نماید تا بیشتر تثبیت شود. سپس برش ایجاد شده بخیه زده می شود.

ادامه مطلب  پای پرانتزی در بزرگسالان-عوارض و درمان ژنوواروم

دوران نقاهت پس از جراحی در رفتگی کشکک زانو چقدر است؟

دکتر مویدفر فوق تخصص زانو بیان می کند، به طور معمول، بیماران پس از تروکلئوپلاستی یک شب در بیمارستان می مانند، به این دلیل که ممکن است برای کنترل درد پس از جراحی زانو، نیاز به اقداماتی باشد که در شرایط بیمارستانی فراهم است.

بهبودی پس از تروکلئوپلاستی چه مدت است؟

شما می توانید بلافاصله روی پای جراحی شده قدم بزنید اما اغلب برای پشتیبانی به عصا نیاز دارید. خم و راست شدن زانو از همان ابتدا تشویق می شود تا سفتی و ضعف را به حداقل برساند. درد و تورم مداوم تا شش ماه پس از عمل شایع است. شما باید 3-4 هفته کار را تعطیل کنید.

فیزیوتراپی بلافاصله پس از عمل برای بازیابی دامنه حرکتی و قدرت عضلانی شروع می شود. یک برنامه توانبخشی وجود دارد که جراح به شما ارائه می دهد و تحت هدایت فیزیوتراپ به تدریج سطح فعالیت شما را افزایش می دهد. بازگشت به ورزش حدود 9 ماه طول می کشد.

نتیجه مورد انتظار تروکلئوپلاستی چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق (بیش از 90٪) افرادی که به دلیل بی ثباتی کشکک تحت عمل تروکلئوپلاستی قرار می گیرند، از نتیجه کار راضی هستند. این یک روش بسیار قابل اعتماد برای تثبیت کشکک است. از نظر درد، نتایج می تواند کمی غیرقابل پیش بینی باشد. اغلب اوقات، زانو راحت تر از قبل از عمل است اما درد ممکن است ادامه داشته باشد.

چه خطراتی برای تروکلئوپلاستی وجود دارد؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، تروکلئوپلاستی نیز ممکن است با خطراتی مانند عفونت، عوارض بیهوشی عمومی، بی حسی یا حساسیت در اطراف اسکار و خطر ترومبوز ورید عمقی همراه باشد. این احتمال وجود دارد که با وجود این عمل، کشکک هنوز کمی ناپایدار باشد. اگر این مورد وجود داشته باشد. ما هنوز نمی دانیم که آیا احتمال آرتروز در زانو بعد از تروکلئوپلاستی بیشتر است یا کمتر ولی امیدوارم با بهبود شکل شیار و نحوه حرکت کشکک در آن، احتمال ابتلا به آرتروز کمتر باشد.

ادامه مطلب  درمان پوکی استخوان علت و علائم و تشخیص

درمان در رفتگی مکرر کشکک زانو

28-Patella dislocation or trochleoplasty-بهترین روش درمان جراحی دررفتگی کشکک زانو یا تروکلئوپلاستی از فوق تخصص زانو در اصفهان جراحی دررفتگی کشکک زانو, جراحی دررفتگی مکرر کشکک زانو, دررفتگی کشکک زانو و درمان آن, دررفتگی مکرر کشکک زانو, درمان خانگی دررفتگی کشکک زانو, درمان در رفتگی مکرر کشکک زانو, درمان دررفتگی زانو با طب سنتی, درمان دررفتگی کشکک زانو, درمان دررفتگی کشکک زانو در سگ, درمان نیمه دررفتگی کشکک زانو, دکتر دررفتگی کشکک زانو از عوارض چیست, دکتر دررفتگی کشکک زانو پامرانین, دکتر دررفتگی کشکک زانو چیست, دکتر دررفتگی کشکک زانو در سگ, دکتر دررفتگی کشکک زانو در کودکان, دکتر دررفتگی کشکک زانو سگ, دکتر دررفتگی کشکک زانو نی نی سایت, دکتر دررفتگی کشکک زانو و درمان آن, دکتر دررفتگی کشکک زانوی سگ, راه درمان دررفتگی کشکک زانو, علت دررفتگی کشکک زانو, عمل جراحی دررفتگی کشکک زانو

درمان در رفتگی مکرر کشکک زانو بستگی به علت اصلی و شدت مشکل دارد. اما در کل، درمان در رفتگی مکرر کشکک زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. فیزیوتراپی: تمرینات تقویتی زانو و استراحت مناسب می‌تواند به بهبود عضلات پا و پشت زانو کمک کند.
  2. استفاده از افزونه‌ها و پشتیبانی‌های زانو: استفاده از باندهای پشتیبانی‌دهنده و افزونه‌های زانو می‌تواند فشار روی زانو را کاهش دهد و درمان در رفتگی زانو را تسهیل کند.
  3. تغییرات در فعالیت‌های روزمره: تغییرات در فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی ممکن است به بهبود وضعیت کمک کند.
  4. داروها: در برخی موارد، دکتر زانو ممکن است داروهای ضد التهاب یا داروهای تسکین‌دهنده درد تجویز کند.
  5. جراحی: در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی برای تعمیر زخم‌ها یا بازسازی بافت‌های زانو باشد.

جراحی دررفتگی کشکک ناپایدار

دکتر مویدفر می گوید، یکی از مهم ترین روش های درمان دررفتگی زانو، عمل جراحی است. اگر آسیب قابل توجهی به استخوان یا غضروف و تاندون های زانو وارد شده باشد، ممکن است دکتر زانو، عمل جراحی را برای ترمیم آن تجویز نماید. اغلب اوقات و در صورت دررفتگی مکرر کشکک یا ناپایداری مزمن کشکک، عمل جراحی گزینه اصلی پزشکان جراح زانو است. با این حال، تصمیم نهایی در مورد درمان مناسب برای شما باید توسط یک پزشک متخصص گرفته شود. بهترین راهنمایی ها و توصیه های درمانی باید توسط بهترین پزشک حاذق و متخصص زانو ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =