دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چند روز است؟

عمل تعویض مفصل زانو در اصفهان

تعویض مفصل زانو، شیوه جراحی است که در آن ، مفصل مصنوعی به نام پروتز جایگزین مفصل آسیب دیده می شود . در صورتی که مفصل آسیب دیده مانع از انجام یک سری کارها و فعالیت ها شود و فرد هنگام استراحت از درد شکایت کند ، انجام این جراحی توصیه می شود .این مفصل مصنوعی که جای مفصل طبیعی را پر می کند بیمار را قادر می سازد که بتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد . در این مقاله به بررسی دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو و مدت زمان این دوره می پردازیم .

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

1- اقامت در بیمارستان

به مدت ۱ تا ۷ روز بیمار در بیمارستان می ماند .

2- آغاز برنامه توان‌ بخشی

در چند هفته اول پس از جراحی ، بیمار بدون استفاده از ابزار کمک ، مانند عصا یا واکر قادر به راه رفتن نمی‌ باشد .همچنین انجام برخی فعالیت‌ های روزانه مانند نشستن ، راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها و رانندگی برای بیمار مشکل می‌ باشد . در این مرحله زانو دردناک و سفت می‌ شود . جهت بهبود عملکرد مفصل ، از برنامه توان‌ بخشی مخصوص استفاده خواهد شد . همچنین پزشک برای کنترل درد ، داروی ضد درد تجویز می‌ کند .

ادامه مطلب  پیشگیری از عفونت، یکی از عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

3- برنامه افزایش قدرت و دامنه حرکتی و تمرین نحوه راه رفتن

در هفته سوم تا ششم به کمک برنامه توان بخشی ، بیمار به بیشترین پیشرفت در بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت دست می یابد و ثبات بیشتری در مفصل زانو احساس می کند .

4- بهبود عملکرد بدون نیاز به ابزار کمکی

در این مرحله بهبود قابل توجهی در دامنه حرکتی مفصل زانو و قدرت عضلانی بیمار ایجاد می‌ شود و بیمار قادر است بدون ایجاد درد فعالیت‌ های روزمره را انجام دهد . در هفته ششم تا دوازدهم ، بیمار می‌ تواند بدون استفاده از ابزار کمکی از پله بالا برود . همچنین استفاده از مفصل زانوی تعویض ‌شده برای بیمار راحت‌ تر می‌ باشد .

5- توانایی انجام فعالیت‌ های تفریحی و ورزشی و امکان انجام وظایف شغلی

از هفته دوازدهم به بعد امکان انجام فعالیت هایی که به نیروی فیزیکی بیشتری نیاز دارند نیز برای بیمار فراهم می شود .

6- دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو و تکمیل روند بهبودی

در این مرحله یعنی حدود شش ماه پس از جراحی ، روند بهبودی پس از عمل تعویض مفصل زانو تکمیل شده است .

 

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

همانطور که گفته شد بیمار برای هفت روز اول در بیمارستان بستری است و در این مدت دارو های مختلفی در جهت کاهش درد و علائم بیمار تجویز می شود .پس از ترخیص از بیمارستان ، مراحل بهبودی همانطور که گفته شد طی می شوند و حدود ۶ ماه پس از انجام جراحی روند بهبودی تکمیل می شود .البته این تصور بر مبنای یک میانگین کلی است و این دوره در هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است .

ادامه مطلب  درمان درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

راه رفتن پس از دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

جالب است بدانید که هر چقدر که بیمار زودتر راه بیفتد و تحرک داشته باشد ، گردش خون وریدی را ارتقا می بخشد و سرعت پروسه بهبود بیشتر می شود .

جراحی تعویض مفصل زانو، از آن نوع جراحی هایی نیست که بیمار احساس کند که با استراحت کردن زودتر بهبود پیدا می کند . بلکه از جراحی هایی می باشد که مفصل حرکتی بیمار هر چه زودتر شروع به حرکت کند و رویش وزن گذاری شود و فشار رویش ایجاد شود ، باعث بهبود سریعتر و ارتقاء عملکرد مفصل می شود .

درد های پس از تعویض مفصل زانو

درد های پس از عمل تعویض مفصل زانو می توانند علل مختلفی داشته باشند و باعث محدودیت حرکتی زانو و نارضایتی بیمار از جراحی تعویض مفصل بشوند .

مدت زمان و علائم بستگی به علت اصلی درد دارد. عوامل زیر می تواند سبب بروز درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو شوند :

  • شل شدن اجزای پروتز
  • مشکلات پاتلوفمورال
  • علل مکانیکی و اعمال فشار بیش از حد بر روی مفصل زانو بعد از جراحی
  • عفونت
  • آسیب ساختار های اطراف مانند اعصاب و تاندون و یا انسداد عروقی ( ترومبوز )
  • شکستگی های اطراف ایمپلنت مفصل زانو به خصوص در بیماران مسن دچار پوکی استخوان
  • عوامل روانشناختی ( افسردگی ، کاهش آستانه درد موضعی و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =