روشهای درمان نرمی غضروف کشکک زانو

نرمی غضروف کشکک زانو که کندومالاشیای پاتلا (Chondromalacia patellae) نیز نامیده می‌شود به وضعیتی گفته می‌شود که در طی آن غضروف زیر کشکک زانو دچار تخریب یا نرم شدگی می‌شود. روش های درمان مختلفی برای نرمی غضروف کشکک زانو وجود دارند که از روش‌های غیرتهاجمی شروع می‌شوند.

در صورتی که این روش‌ها نتوانند موثر باشند ممکن است به روش‌های تهاجمی‌تر ختم شوند. راه‌های درمانی نرمی استخوان غضروف زانو شامل موارد زیر است:

روش های خانگی درمان نرمی غضروف کشکک زانو

درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی می‌تواند منجر به کاهش درد و سفتی زانو و در نتیجه کاهش تاثیر نرمی غضروف کشکک زانو در فعالیت‌های روزمره شود. استراحت و بازیابی فیزیکی پس از هر گونه ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند منجر به کاهش خطر آسیب زانو شده و احتمال ایجاد درد ناشی از نرمی غضروف کشکک زانو را کاهش دهد.

در صورتی که در طی یک فعالیت فیزیکی، زانو دچار درد شود یعنی زمان استراحت فرا رسیده است. معمولا درد ناشی از نرمی غضروف کشکک زانو فرد را مجبور می‌کند تا دست از فعالیت بردارد. برای کاهش علائم نرمی غضروف کشکک زانو بهتر است موارد زیر را رعایت کرد:

  • استفاده از کمپرس یخ هر 3 تا 4 ساعت و به مدت 15 تا 20 دقیقه
  • بالاگرفتن زانوی آسیب دیده در هنگام نشستن یا دراز کشیدن با قراردادن یک بالشت در زیر مچ پا
  • استفاده از بانداژهای منعطف بر روی زانو
  • استفاده از آتل‌های ویژه که کشکک زانو را در حین فعالیت فیزیکی در شرایط مناسبی نگه میدارند

تغییر روش ورزش کردن:

برای روش‌های صحیح ورزش بهتر است افراد با متخصصین فیزیوتراپی مشورت کنند. معمولا توصیه می‌شود تا افراد مبتلا به نرمی غضروف کشکک زانو دویدن را ترک کنند و به فعالیت‌هایی که نیاز به فشار کمی دارند (مانند پیاده روی، یوگا یا شنا) بپردازند.

ادامه مطلب  استئونکروز زانو یا نکروز آواسکولار زانو (AVN)

برنامه‌ای ورزشی که بتواند موجب تقویت عضلات اطراف کشکک زانو شود نیز می‌تواند منجر به مدیریت بهتر نرمی غضروف کشکک زانو شود.

حفظ وزن مناسب:

در صورتی که شاخص توده‌ی بدنی فرد بالای 30 است با کاهش 10 درصد وزن بدن می‌تواند قدم بسیار موثری در کاهش درد و سفتی و افزایش عملکرد زانو بردارند.

دوری از کشیدن زانوی آسیب‌ دیده: روش های درمان نرمی غضروف کشکک زانو

بهتر است از ایستادن‌های طولانی مدت، چمباتمه زدن و نیز انجام فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن زیاد زانو دارند (مانند بالا یا پایین رفتن از پله‌ها) جلوگیری شود.

درمان نرمی غضروف کشکک زانو

درمان نرمی غضروف کشکک زانو با داروها:

برخی از داروها وجود دارند که می‎توانند منجر به کاهش درد و ورم مرتبط با نرمی غضروف کشکک زانو شوند. از جمله‌ی این داروها می‌توان به استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) اشاره نمود. اگرچه این داروها را می‌توان بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک تهیه کرد اما بهتر است در مورد مصرف آنها با پزشک مشورت نمود.

در صورتی که داروهای مسکن معمول نتوانند موجب بهبود وضعیت درد و ورم نرمی غضروف کشکک زانو شوند ممکن است پزشک به تجویز داروهای دیگری بپردازد.

تزریق کورتیکواستروئیدها روش کاربردی دیگری است که می‌تواند در کنترل درد و کاهش ورم زانو موثر باشد. تزریق هیالورونان نیز روش درمانی دیگری است که تاثیر طولانی‌تری دارد. این دارو بصورت مستقیم به زانو تزریق می‌شود.

روش های تکمیلی برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو

  1. فیزیوتراپی: هدف از فیزیوتراپی ارائه‌ی یک برنامه‌ی تمرینی منظم است که می‌تواند عضلات اطراف کشکک زانو را تقویت کند. یک فیزیوتراپ علاوه بر ارائه‌ی تمرین‌های فیزیکی مناسب، فرد را از یک سری فعالیت‌های فیزیکی که می‌توانند منجر به بدترشدن شرایط نرمی غضروف کشکک زانو شوند منع می‌کند.
  2. طب سوزنی: طب سوزنی نیز یکی از روش‌های درمانی تکمیلی است که ممکن است مقداری از درد و ورم مرتبط با کندرومالاسی را تسکین دهد. طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط خاصی از بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند درد و تورم را کاهش داده و تنش ماهیچه‌ها را کاهش دهد و حتی در برخی موارد، ممکن است موثرتر از درمان با NSAID باشد. قبل از انجام طب سوزنی بهتر است با پزشک متخصص در مورد استفاده کردن یا نکردن از این روش درمانی مشورت شود.
ادامه مطلب  پارگی مینیسک زانو علائم آسیب داخلی و خارجی

جراحی‌ها و روش های تهاجمی درمان نرمی غضروف کشکک زانو

در صورتی که روش‌های درمانی غیرتهاجمی موثر نباشند یا وضعیت بیماری تشدید شود روش نهایی درمانی شامل جراحی خواهدبود. قبل از انجام جراحی لازم است تا آزمایشاتی مانند تصویربرداری ام آر آی (MRI) یا اشعه ایکس لازم باشند.

در صورتی که تصاویر MRI نشان دهد که زانوی فرد دارای یک ناحیه کانونی و کوچک شامل آسیب غضروفی در زیر کشکک است ممکن است جراحی توصیه شود.

ممکن است در برخی موارد نرمی غضروف کشکک زانو، بخش آسیب دیده با قطعه‌ای سالم از سایر بخش‌های زانو یا از بافت فرد اهداکننده جایگزین شود. در برخی افراد که کشکک زانو به درستی در جایگاه خود قرار نگرفته است ممکن است هدف از جراحی بریدن برخی از رباط های سفت باشد.

در این حالت کشکک از کشش نامناسب رها شده و امکان حرکت و قرارگیری در موقعیت مناسب برای آن فراهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =