روشهای کنترل درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل

مفصل زانو به عنوان یکی از مفاصل مهم بدن اگر دچار آسیب شود می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از مبتلایان به درد زانو برای بهبود درد ، جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می دهند. اما ممکن است فرد پس از انجام جراحی همچنان برخی درد ها را در این ناحیه تجربه کند. در این مقاله به بررسی درمان درد زانو پس از انجام جراحی تعویض مفصل زانو می پردازیم.

توجه داشته باشید این یک امر طبیعی است که شما بعد از هر نوع عمل جراحی برای مدت زمانی احساس درد در ناحیه جراحی شده باشید اما در صورتی که بعد از گذشت دوره نقاهت همچنان احساس درد داشته باشید باید بدانید علت درد چیست.

علل درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

در ابتدا برای یافتن درمانی مناسب برای از بین بردن درد ، لازم است که علت بروز درد مشخص شود . شایع ترین علل بروز درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو عبارت اند از:

  • شل شدن ایمپلنت: این مورد اغلب سال‌ ها یا دهه‌ ها پس از تعویض زانو ایجاد می‌ شود. با این‌ حال یک دلیل نادر برای درد مداوم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو است .
  • عفونت: عفونت مشکلی جدی و نگران‌ کننده است. هر گونه بروز درد پس از تعویض مفصل زانو باید از نظر عفونت بررسی شود. در اغلب موارد علائم عفونت مشخص است اما عفونت‌ های کم، ممکن است دلیل ناراحتی مداوم باشند که به‌ راحتی قابل‌ تشخیص نیستند.
  • مشکلات پاتلافمورال ( کاسه زانو ): مشکلات کاسه زانو یکی از دلایل عمده درد تعویض مفصل زانو است. نیرو های قابل‌ توجهی حتی در فعالیت‌ های عادی مانند بلند شدن از روی صندلی یا پایین آمدن از پله‌ ها به کاسه زانو وارد می‌ شود. دست یافتن به عملکرد خوب کاسه زانو با یک عمل تعویض مفصل زانو ، حتی برای یک جراح ماهر از نظر فنی می‌ تواند چالش‌ برانگیز باشد.
  • مشکلات تراز بندی: بسیاری از بیماران بر روی برند یا نوع ایمپلنت جایگزین زانو تمرکز دارند ؛ اما اکثر جراحان به شما می‌ گویند اهمیت برند ایمپلنت بسیار کمتر از کاشت آن است . ایمپلنت نا مناسب ممکن است بدون توجه به برند ، عملکرد خوبی نداشته باشد. جراحان در حال بررسی این هستند که آیا استفاده از کامپیوتر به بهبود تراز بندی ایمپلنت کمک می‌ کند یا خیر.
ادامه مطلب  بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

سایر مواردی که می ‌توانند باعث درد مداوم شوند شامل؛ بورسیت، سندرم درد منطقه ‌ای پیچیده و عصب فشرده‌ شده است.

درمان درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل

مدیریت و درمان درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی درد خواهید داشت. شما و تیم مراقبت‌ های بهداشتی خود، با همکاری هم ، یک برنامه کنترل درد تنظیم می‌ کنید که برای شما مناسب باشد. انواع روش‌ های تسکین درد بعد از عمل پروتز زانو عبارت اند از:

جلوگیری از درد پیش از شروع درد:

اگر درد بعد عمل زانو کنترل نشود ، حساسیت به درد افزایش می‌ یابد. گذرگاه‌ های عصبی حس درد را از محل جراحی به مغز منتقل می‌ کنند. زمانی که درد مدت طولانی ادامه یابد و این گذرگاه‌ ها تحلیل بروند، تسکین درد بعد از عمل زانو دشوار می‌ شود. مدیریت درد پیش از شروع آن، بیمار را از این فرایند دردناک نجات می‌ دهد. بیمار اندکی قبل از جراحی مسکن دریافت می‌ کند و پس از جراحی نیز در فاصله‌ های زمانی مشخص، مسکن دریافت می‌ کند.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی ( RFA ) برای تسکین درد زانو :

ابلیشن رادیوفرکوئنسی نوعی عمل مبتنی بر تزریق است که در آن با ایجاد ضایعه حرارتی روی بعضی عصب ها، فرآیند انتقال سیگنال های درد به مغز مختل می شود و به این صورت سبب بهبود درد موضعی می شود.

ادامه مطلب  جراحی ترمیم عروق و عصب اطراف زانو

استفاده از ضد درد های چند وجهی : درمان درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل

پزشکان از ترکیبی از دارو های مسکن با مکانیسم اثر متفاوت استفاده می‌ کنند تا این دارو ها اثر یکدیگر را تکمیل کنند و احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل برسد . این رویکرد به ضد درد های چند وجهی موسوم است.

بلوک عصبی :

داروی بلوک عصبی در عصب نزدیک به محل جراحی تزریق می‌ شود ، چنانچه عمل تعویض مفصل زانو انجام شده باشد ، بلوک عصب‌ های سر استخوان ران انجام می‌ شود. عصب‌ های استخوان ران مسئول احساس درد در جلوی ران و زانو است. بنابراین درد بعد از جراحی زانو عمدتا توسط این عصب به مغز منتقل می‌ شود. پس از انجام بلوک عصبی ، داروی بی‌ حسی موضعی مانع از انتقال پیام درد از راه عصب استخوان ران می‌ شود و به این ترتیب درد ساکت می‌ شود.

استفاده از کمپرس سرد :

سرما باعث بی حس شدن انتهای عصب و کاهش ناراحتی و التهاب می شود. این روش برای کاهش درد پس از جراحی بسیار کمک کننده است. از کمپرس سرد به مدت ۲۰ دقیقه به طور مداوم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =