عضلات مفصل زانو چه نقشی در حرکت زانو دارند؟

عضلات مفصل زانو

زانو یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است. زانو استخوان ران (استخوان ران) را به استخوان ساق پا (استخوان درشت نی) متصل می‌کند. استخوان کوچکتری که در کنار استخوان درشت نی (استخوان فیبولا) و پشت زانو (کشکک) قرار دارد، استخوان دیگر متصل به مفصل زانو است. عضلات اصلی مرتبط با زانو شامل عضلات چهار سر ران، همسترینگ و عضلات ساق پا هستند. با ما با مطلب عضلات مفصل زانو همراه باشید.

عضلات چهار سر ران

این عضلات برای انعطاف پذیری، کشش و تثبیت مفصل زانو به صورت گروهی کار می کنند. ایجاد دامنه حرکات زانو به بدن امکان راه رفتن، دویدن، لگد زدن و پریدن را می‌دهد که از اصلی ترین تحرکات ما به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در ارتباط با عضلات متصل به زانو بدانید؛ شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

در امتداد سطح قدامی ران عضلات چهار سر به نامهای (امتداد عضلانی، وادوسوس مدیالیس، وادسوس مدئومیس و رکتوس فموریس) قرار دارند. این عضلات بزرگ از ناحیه ایلیوم و استخوان ران منشأ می گیرند و روی درشت نی قرار دارند. مهم‌ترین نقش این عضلات، صاف کردن زانو و بلند کردن ساق پا است. این عضلات، زانو را از حالت خم شده خارج می‌کنند و ساق پا را در امتداد ران قرار می‌دهند.

عضلات مفصل زانو همسترینگ

گروه عضلانی همسترینگ از سطح ایسکیوم لگن تا درشت نی ساق پا از سطح خلفی ران گسترش می یابد. سه عضله منفرد به نامهای عضله دو سر رانی، و دو عضله دیگر نیم وتری و نیم غشایی، گروه عضلات همسترینگ را تشکیل می دهند. ماهیچه‌‌ها یا عضلات همسترینگ علاوه بر خم کردن زانو که عملکرد اصلی آنها است؛ در چرخش زانو نیز دخالت دارند. ماهیچه دوسر رانی در چرخش خارجی و دو ماهیچه دیگر (نیم وتری و نیم غشایی) در چرخش داخلی زانو نقش دارند.

ادامه مطلب  انواع آسیب های زانو و راه درمان و روش پیشگیری

عضله گاستروکنمیوس

در ناحیه ساق پا ، عضله گاستروکنمیوس از انتهای دیستال استخوان ران از طریق تاندون پاشنه (آشیل) تا استخوان پاشنه پا گسترش می یابد. گاستروکنمیوس دیواره عضلانی خلفی زانو را تشکیل می دهد و به عنوان خم کننده زانو و خم کننده کف پا عمل می کند.

عضلات مفصل زانو تانسور فاسیا لاتا

عضله کِشنده نیام پهن یا عضله تنسور فاسیا لاتا یکی از عضلات ناحیه قدامی ران است. کارکرد این عضله خم کردن و چرخاندن ران به سمت داخل است. این عضله همچنین در تثبیت مفصل زانو و ران نقش دارد.

عضله پوپلیتوس

عضله پوپلیتوس در گوشه خلفی عضلات مفصل زانو قرار دارد و در حرکات مفصل زانو نقش کلیدی ایفا می‌کند. این عضله کوچک از یک سو به سطح خارجی کندیل جانبی استخوان ران و در پایین به سطح پشتی استخوان درشت‌نی می‌چسبد. خم شدن زانو به اندکی چرخش درشت نی نیاز دارد که با انقباض عضله پوپلیتوس ایجاد می شود.

عضله مفصلی زانو

عضله مفصلی زانو یک عضله اسکلتی کوچک است که در پشت ران و درست در بالای زانو واقع شده است. کارکرد این عضله بالا کشیدن کپسول مفصل زانو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =