چگونه از زانوهای خود مراقبت کنیم؟

بدترين روش برخورد با زانوها این است که فرد منتظر بماند تا زانوها شروع به درد کنند و سپس به درمان آن بپردازند، زیرا دلیل این درد وجود یک مشکل در سلامتی خواهدبود. گاهی علت دردهای زانو می‌تواند آرتروز باشد که در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود. گاهی نیز علت درد موارد ژنتیکی هستند که معمولا غیر قابل اجتناب هستند. در ادامه به مواردی که باعث مراقبت از زانو می شوند اشاره خواهیم نمود.

مفصل زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است که فرد را قادر به راه‌رفتن می‌کند. ایستادن و دویدن و بسیاری از حرکات پا تنها با وجود زانو ممکن هستند و این مفصل که بزرگترین مفصل بدن شناخته می‌شود بخش عمده‌ای از وزن بدن را را حمل می‌کند. برخی افراد در طول زندگی خود مشکلات مربوط به زانو را تجربه می‌کنند که گاهی این مشکلات قابل پیشگیری هستند. اصلی‌ترین آسیب مربوط به آسیب غضروف‌ها است. در نتیجه‌ی از بین‌رفتن غضروف زانو و پارگی آن‌ها، استخوان‌ها به همدیگر سابیده می شوند و مایع لغزنده بین مفاصل نیز کاهش می‌یابد.

مراقبت از زانو

برخی راهکارهای عملی برای حفظ سلامت زانو شامل موارد زیر هستند:

کاهش وزن:

در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند فشار اضافی به مفاصل زانو وارد می‌شود. هنگام راه‌رفتن فشاری که به زانوها وارد می‌شود ۵ برابر نیروی وزن بدن است در نتیجه اگر فردی دچار اضافه وزن باشد این نیرو مقدار قابل توجهی خواهدبود که می‌تواند سرعت از بین رفتن غضروف و مفاصل زانو را را افزایش دهد.

ادامه مطلب  درمان کیست بیکر پشت زانو در کودکان

حفظ شکل مناسب بدن:

شکل نامناسب بدن در طول فعالیت‌های روزانه یکی از دلایل اصلی برای درد زانو است. اسکلت بدن یک ساختار منظم و تراز است. متاسفانه بسیاری از افراد در حفظ شکل مناسب بدن غفلت می‌کنند که در نهایت منجر به درد در ستون فقرات و مفاصل زانو و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. ایستادن نامناسب، لم دادن بر روی میز در هنگام کار، شانه‌ها و سر جلوآمده هنگام قدم‌زدن و … منجر به به ایجاد شکل نامناسب در ستون فقرات و ضعیف‌شدن عضلات کمر می‌شوند بنابراین لازم است تا افراد شکل مناسب بدن را با حفظ سر به سمت بالا، شانه‌ها به سمت عقب و ستون فقرات صاف ایجاد کنند.

ورزش‌کردن: مراقبت از زانو

مفاصل زانو به وسیله عضلات تثبیت می‌شود. همچنین رباط‌ها و تاندون‌ها نقش حمایتی و پایدارسازی ساختار زانو را بر عهده دارند. برخی ورزش‌ها و تمرینات حرکتی می‌توانند به نیرومندسازی این عضلات کمک کنند.

مراقبت از زانو

بلندکردن مواد سنگین به روش مناسب:

اغلب، افراد زمانی که می‌خواهند جعبه‌ها، کودکان و یا سایر مواد سنگین را بلند کنند از روش نامناسبی استفاده می‌کنند. گاهی نیز افراد خود را وادار می کنند تا اجسامی را بلند کنند که سنگین‌تر از توان و نیروی آنها است. همه‌ی این رفتارها باعث ایجاد فشار اضافی به غضروف‌ها، درد مفاصل زانو و عضلات پشت بدن و پا می‌شوند. باید توجه داشت که هنگام بلندکردن اجسام سنگین بدن در حالت پیچیده قرار نداشته‌باشد و در یک راستای صاف قرار گرفته‌باشد.

پوشیدن کفش مناسب:

کفش‌های پاشنه بلند باعث انحراف ستون فقرات از راستای درست شده و فشار زیادی را به مچ پا و مفاصل زانو وارد می‌کنند. با پوشیدن کفش نامناسب، درد زانو پیشرفت کرده و آسیب‌هایی بیشتری را به دنبال خواهدداشت.

ادامه مطلب  نرمی غضروف کشکک زانو یا کندرومالاشی پاتلا چیست

جلوگیری از آسیب زانو و دوری از جراحی‌های زانو: مراقبت از زانو

زانو ممکن است در معرض آسیب‌های مختلفی مانند شکستگی استخوان‌های اطراف زانو، در رفتگی و پارگی بافت‌های نرم و جراحت قرار بگیرد. آسیب زانو ممکن است هنگامی ایجادشود که فرد با زانو بر روی یک سطح سفت می‌نشیند یا برخورد می‌کند. پیشگیری از آسیب‌های زانو هنگام ورزش، دویدن، و صخره‌نوردی می‌تواند موجب کاهش بروز آسیب و در نهایت راحتی افراد شود.

برای مراقبت از زانو و جلوگیری از آسیب‌های آن می‌توان راه‌های زیر را به کار برد به کار برد

جلوگیری از ایجاد فشار زیاد بر زانو و پیچ خوردن مفصل زانو:

برخی از فعالیت‌ها مانند دویدن و ورزش‌های هوازی نیروی زیادی را بر روی زانو اعمال می‌کنند. می‌توان به جای این نوع ورزش‌ها از پیاده‌روی، شنا یا ابزارهای ورزشی که شرایط چنین ورزش‌هایی را شبیه‌سازی می‌کنند استفاده کرد. در صورتیکه فرد تمایل ندارد تا از این ورزش‌ها دوری کند بهتر است راه‌های مراقبت از زانو هنگام این‌چنین ورزش‌هایی را به خوبی یاد بگیرد و از کفش مناسب در حین چنین فعالیت‌هایی استفاده کند.

تقویت عضلات: مراقبت از زانو

ایستادن به مدت زمان طولانی، ورزش‌های سنگین و حمل نیروی وزن بالا عواملی هستند که می‌توانند منجر به آسیب زانو شوند. با تقویت عضلات می‌توان از میزان نیروی وارد بر زانو کاست.

گرم‌کردن و ورزش‌های کششی:

زمانی که فرد نیاز به انجام فعالیت‌هایی دارد که زانو را درگیر می‌کند بهتر است ابتدا عضلات پای خود را گرم کرده و سپس به فعالیت بپردازد. ورزش‌های کششی نیز باعث کاهش تنش بر روی تاندون‌ها شده و از فشار وارد بر زانو می‌کاهند.

ادامه مطلب  درمان ساق پای پرانتزی در بزرگسالان با ورزش و بدون جراحی

استفاده از ابزار محافظتی زانو: مراقبت از زانو

ابزارهای حفاظتی از زانو مانند کش‌های الاستیک، کفش های بالشتک‌دار یا کفی کفش ژله‌ای می‌توانند به محافظت از زانو کمک کنند. زمانی که فرد در ورزش‌های پر برخورد حضور دارد و یا دچار آرتروز زانو شده‌است، استفاده از ابزارهای حمایتی می‌تواند از آسیب بیشتر زانو جلوگیری کند.

بهبود سبک زندگی:

جلوگیری از آسیب زانو می‌تواند از درد زانو جلوگیری کند اما در نهایت ممکن است شاهد این باشیم که به دلیل فرآیند طبیعی افزایش سن، زانو دچار آسیب می‌شود. برای کاهش اثرات این آسیب زانو استفاده از مواد غذایی سالم، داشتن ورزش منظم، داشتن وزن مناسب، داشتن خواب کافی و همچنین حفظ روحیه بالا و نشاط خود می‌تواند این آسیب‌ها را به تأخیر بیاندازد و به حداقل برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =