عمل جراحی استئوتومی زانو به چه علت انجام می شود

علت عمل جراحی استئوتومی زانو

589-knee-علت-عمل-جراحی-استئوتومی-زانو-به-چه-دلیل-انجام-می-شود-و-مراقبت-های-بعد-از-عمل-زانو--osteotomy بهترین دکتر جراح عمل استئوتومی گوه باز و بسته زانو ایران در اصفهان، مراقبت های قبل و بعد از جراحی استئوتومی زانو با کاهش طول درمان و توانبخشی زانو

عمل جراحی استئوتومی زانو به چه علت انجام می شود، این فرایند به عملی گفته می‌شود که با بریدن استخوان و برداشتن قسمتی از آن، طول (بلند و کوتاه کردن استخوان) و یا امتداد استخوان اصلاح می‌شود. در جراحی استئوتومی زانو با این عمل چرخش یا زاویه استخوان تغییر داده می‌شود به نحوی که روی عملکرد آن تاثیرات مثبتی گذاشته شود.

استئوتومی برای اصلاح بدشکلی زانو

در انحرافات زانو به شکل پای پرانتزی یا پای ضربدری، فشار مضاعف به یک طرف از مفصل زانو وارد خواهد شد. وقتی فشار یک طرفه به مفصل زانو وارد شود، این مفصل از همان ناحیه دچار آسیب شده درگیر مشکلاتی می‌شود که همراه با درد ممکن است محدودیت حرکتی هم درپی داشته باشد. علاوه بر این موارد ذکر شده، شکل ظاهری و نامتعارف بودن پاها در این وضعیت است که آن هم خود، مسئله مهمی محسوب می‌شود.

2 نوع عمل استئوتومی زانو

1. استئوتومی پروگزیمال تیبیا : استئوتومی گوه بسته جانبی.
  2. استئوتومی تیبیا بالا: استئوتومی دیستال فمورال، آرتریت – استئوتومی

استئوتومی زانو یک عمل جراحی است که شامل بریدگی در یکی از استخوان‌های ساق پا می‌شود. این را می توان برای تسکین علائم آرتریت با تنظیم مجدد پای خود انجام داد.

ادامه مطلب  درمان خانگی خشکی زانو علت سفتی مفصل زانو در طب سنتی

دو نوع جراحی استئوتومی وجود دارد:

1. استئوتومی تیبیا جراحی است که بر روی استخوان ساق پا زیر کلاهک زانو انجام می شود.
  2. استئوتومی فمورال عمل جراحی است که بر روی استخوان ران بالای کلاهک زانو انجام می شود.

در حین جراحی عمل استئوتومی

در طول جراحی بدون درد خواهید بود. ممکن است از بی حسی نخاعی یا اپیدورال همراه با دارو برای کمک به آرامش استفاده کنید. دریافت کنید همچنین ممکن است بیهوشی عمومی که در آن خواب خواهید بود.

1. جراح زانو یک برش 4 تا 5 اینچی (10 تا 13 سانتی متر) در ناحیه ای که استئوتومی انجام می شود ایجاد می کند.
  2. جراح ممکن است یک گوه از ساق پا شما را از زیر قسمت سالم زانوی شما بردارد. به این عمل استئوتومی گوه بسته می گویند.
  3. جراح همچنین ممکن است یک گوه در سمت دردناک زانو باز کند. به این عمل استئوتومی گوه باز می گویند.
  4. بسته به نوع استئوتومی ممکن است از منگنه ها، پیچ ها یا صفحات استفاده شود.
  5. ممکن است برای پر کردن گوه به پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

در بیشتر موارد، این روش 1 تا 1 1/2 ساعت طول می کشد.

عمل جراحی استئوتومی زانو به چه علت انجام می شود؟

استئوتومی زانو برای درمان علائم آرتریت زانو یا برای بی ثباتی انجام می شود. این عمل زمانی انجام می شود که سایر درمان ها دیگر تسکین ندهند. آرتریت اغلب قسمت داخلی زانو را درگیر می کند. بیشتر اوقات، قسمت بیرونی زانو تحت تأثیر قرار نمی گیرد، مگر اینکه در گذشته آسیب زانو داشته باشید. جراحی استئوتومی با جابجایی وزن از قسمت آسیب دیده زانوی شما انجام می شود. برای موفقیت آمیز بودن جراحی، سمتی از زانو که وزن در آن جابه‌جا می‌شود، باید آرتروز کم یا بدون آرتروز باشد.

ادامه مطلب  پارگی مینیسک زانو علائم آسیب داخلی و خارجی

خطرات جراحی استئوتومی

هر نوع عمل جراحی با مخاطراتی همراه است. خطرات هر گونه بیهوشی یا جراحی عبارتند از:

1. واکنش های آلرژیک به داروها
  2. مشکلات تنفسی
  3. خون ریزی از محل عمل
  4. عفونت محل عمل

سایر خطرات ناشی از این جراحی عبارتند از:

1. لخته شدن خون در پا.
  2. آسیب به رگ خونی یا عصب.
  3. عفونت در مفصل زانو.
  4. بی حرکتی زانو یا مفصل زانو که به خوبی هم ترازی نیست.
  5. سفتی در زانو.
  6. عدم موفقیت فیکساسیون که نیاز به جراحی بیشتری دارد.
  7. عدم بهبود استئوتومی این ممکن است نیاز به جراحی یا درمان بیشتری داشته باشد.

فرایند قبل از عمل استئوتومی زانو

همیشه به پزشک خود بگویید که چه داروهایی مصرف می کنید، حتی داروها، مکمل ها یا گیاهانی که بدون نسخه خریداری کرده اید.

در طی 2 هفته قبل از جراحی استئوتومی

ممکن است از شما خواسته شود که مصرف داروهایی را که لخته شدن خون شما را سخت تر می کنند، متوقف کنید. اینها شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Naprosyn، Aleve)، رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین (Coumadin) و سایر داروها هستند. از جراح زانوی خود بپرسید که چه داروهایی را همچنان باید در روز جراحی مصرف کنید.

اگر مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید، بیش از 1 یا 2 نوشیدنی در روز، به پزشک خود بگویید. چنانچه سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. از پزشک خود کمک بخواهید. سیگار کشیدن می تواند بهبود زخم و استخوان را کند کند.

در روز جراحی زانو

• اغلب از شما خواسته می شود که 6 تا 12 ساعت قبل از عمل چیزی ننوشید یا نخورید.
  • داروهایی را که جراح زانو به شما گفته است را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.
  • به شما گفته می شود که چه زمانی به بیمارستان برسید.

بعد از عمل جراحی استئوتومی زانو

با انجام استئوتومی، ممکن است بتوانید نیاز به تعویض مفصل زانو را تا 10 سال به تعویق بیندازید، اما همچنان با مفصل زانو خود فعال بمانید. استئوتومی تیبیا ممکن است شما را «زانو زده» جلوه دهد. استئوتومی فمورال ممکن است شما را «پای کمان» جلوه دهد. برای محدود کردن میزان حرکت زانوی خود در طول دوره نقاهت، یک بریس به شما تعبیه خواهد شد. بریس همچنین ممکن است به نگه داشتن زانوی شما در موقعیت صحیح کمک کند.

ادامه مطلب  روشهای کنترل درد زانو پس از جراحی تعویض مفصل

طول درمان عمل استئوتومی زانو

شما باید به مدت 6 هفته یا بیشتر از عصا استفاده کنید. در ابتدا ممکن است از شما خواسته شود که وزنه ای روی زانوی خود قرار ندهید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی راه رفتن با وزن روی پای خود که جراحی شده است، مشکلی ندارد. ممکن است شما به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده شوید تا در برنامه ورزشی به شما کمک کند. بهبودی کامل ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکش

توانبخشی پس از عمل جراحی استئوتومی

پس از اجازه جراح زانو برای شروع فعالیت و حرکت در زانو، تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ آغاز می‌شود. تمریناتی برای سهولت در راه رفتن برای شما تجویز می‌شود و با گذشت 6 ماه از جراحی استئوتومی، می‌توانید به تدریج بدوید و در صورت تمایل، فعالیت‌های ورزشی خود را از سرگیرید.

بازگشت به کار بعد از عمل زانو

افرادی که کار آنها به شکلی است که صرفا پشت میز می‌نشینند، می‌توانند پس از گذشت 2 تا 4 هفته بعد از جراحی استئوتومی، به کار خود بازگردند و بیمارانی که شغل آنها وابسته به فعالیت‌های بدنی می‌باشد، حدود سه ماه طول می‌کشد تا بتوانند به کار خود بازگردند. به دلیل اهمیت زیاد و بار حرکتی سنگینی که زانو متحمل می‌شود، کاهش کارایی آن، با افزایش سن زیاد می‌شود.