پوکی استخوان در زنان علت و علائم

عوامل ایجاد و درمان پوکی استخوان

osteoporosis, osteoporosis circumscripta, osteoporosis diagnosis, osteoporosis international, osteoporosis meaning, osteoporosis pronunciation, osteoporosis risk factors, osteoporosis treatment, osteoporosis vs osteomalacia, osteoporosis vs osteopenia, استخوان, استخوان درد, برای پوکی استخوان داروی گیاهی, بهترین دارو برای پوکی استخوان, بهترین دارو برای پوکی استخوان چیست, بهترین دارو برای پوکی استخوان شدید, بهترین داروهای پوکی استخوان, بهترین داروی پوکی استخوان, بهترین داروی ضد پوکی استخوان, پوکی استخوان, پوکی استخوان به انگلیسی, پوکی استخوان چه علائمی دارد, پوکی استخوان چیست, پوکی استخوان داروکده, پوکی استخوان در جوانی, پوکی استخوان در زنان, پوکی استخوان در سالمندان, پوکی استخوان در کودکان, پوکی استخوان در مردان, پوکی استخوان درد دارد, پوکی استخوان درمان, پوکی استخوان درمان دارد, پوکی استخوان درمان دارد یا نه, پوکی استخوان درمان گیاهی, پوکی استخوان شدید, پوکی استخوان نی نی سایت, جدیدترین داروهای پوکی استخوان, جدیدترین داروی پوکی استخوان, جدیدترین داروی درمان پوکی استخوان, جدیدترین درمان پوکی استخوان, جدیدترین درمان های پوکی استخوان, جدیدترین روش درمان پوکی استخوان, خطر ابتلا به پوکی استخوان, خطر پوکی استخوان, خطر پوکی استخوان اصفهان, خطر پوکی استخوان چیست, خطر پوکی استخوانی, خطرات پوکی استخوان, دارو پوکی استخوان, داروهای پوکی استخوان شدید, داروهای مناسب پوکی استخوان, داروی پوکی استخوان, داروی پوکی استخوان way, داروی پوکی استخوان برای رشد مو, داروی پوکی استخوان پرولیا, داروی پوکی استخوان تزریقی, داروی پوکی استخوان خارجی, درد استخوان سلامتی, درمان پوکی استخوان, درمان پوکی استخوان با تغذیه, درمان پوکی استخوان با کشک, درمان پوکی استخوان چیست, درمان پوکی استخوان در افراد مسن, درمان پوکی استخوان در خانه, درمان پوکی استخوان در زنان یائسه, درمان پوکی استخوان در طب سنتی, درمان پوکی استخوان دکتر خیراندیش, درمان پوکی استخوان و آرتروز, دکتر پوکی استخوان, دکتر پوکی استخوان اصفهان, دکتر پوکی استخوان اهواز, دکتر پوکی استخوان در تهران, دکتر پوکی استخوان در قزوین, دکتر پوکی استخوان در کرج, دکتر پوکی استخوان در گرگان, دکتر پوکی استخوان در همدان, دکتر پوکی استخوان شیراز, دکتر پوکی استخوان مشهد, سبب هشاشة العظام, سبب هشاشة العظام عند الاطفال, سبب هشاشة العظام عند الرجال, سبب هشاشة العظام عند النساء, سلامت استخوان, علائم پوکی استخوان, علائم پوکی استخوان پا, علائم پوکی استخوان در جوانان, علائم پوکی استخوان در زانو, علائم پوکی استخوان در ستون فقرات, علائم پوکی استخوان در کمر, علائم پوکی استخوان در کودکان, علائم پوکی استخوان در نوجوانان, علائم پوکی استخوان لگن, علائم پوکی استخوان نی نی سایت, علاج هشاشة العظام, علاج هشاشة العظام بالاعشاب, علاج هشاشة العظام بالاكل, علاج هشاشة العظام بالفواكه, علاج هشاشة العظام بالقران, علاج هشاشة العظام لكبار السن, علت پوکی استخوان, علت پوکی استخوان با نوشابه, علت پوکی استخوان بعد از یائسگی, علت پوکی استخوان چیست, علت پوکی استخوان در جوانی, علت پوکی استخوان در زنان, علت پوکی استخوان در زنان یائسه, علت پوکی استخوان در سن پایین, علت پوکی استخوان در مردان, علت پوکی استخوان لگن, علل ایجاد پوکی استخوان, عوارض پوكي استخوان, عوارض پوکی استخوان, عوارض پوکی استخوان چیست, عوارض پوکی استخوان در جوانی, عوارض پوکی استخوان در زنان, عوارض پوکی استخوان در سالمندان, عوارض پوکی استخوان دندان, عوارض پوکی استخوان لگن, عوارض خطر پوکی استخوان, عوامل ایجاد پوکی استخوان, عوامل پوکی استخوان, عوامل پوکی استخوان در زنان, عوامل پوکی استخوان در مردان, عوامل خطر پوکی استخوان, قویترین دارو برای پوکی استخوان, قویترین داروی پوکی استخوان, قویترین قرص پوکی استخوان, هشاشة العظام, هشاشة العظام in english, هشاشة العظام بالانجليزي, هشاشة العظام علاج, هشاشة العظام عند الاطفال, هشاشة العظام عند الشباب, هشاشة العظام عند النساء, هشاشة العظام في الركبة, هشاشة العظام وعلاجها, هشاشة العظامي، 542-ca-جدیدترین-قویترین-عوامل--درمان-پوکی-استخوان-در-زنان-علت-و-علائم-osteoporosis

پوکی استخوان در زنان علت و علائم، نوعی بیماری است که موجب می شود استخوان ها ضعیف، شکننده و پوک شوند. تحقیقات بیانپر این است که پوکی استخوان در زنان به مراتب بالاتر از مردان است. حدود ۲۱ درصد از زنان بالای ۵۰ سال به پوکی استخوان مبتلا می شوند که این عدد در مردان حدود ۶.۳ درصد است. عوامل تغذیه ایی مختلفی در علت پوکی استخوان نقش دارند که اگر به آنها توجه شوند و بخوبی رعایت گردد می تواند به مرور این بیماری را تا حد ممکن کاهش داد.

مهمترین دلیل پوکی استخوان

یکی از دلایل اصلی و مهمترین دلیل ایجاد پوکی استخوان کمبود بعضی هورمون ها، خصوصاً استروژن در زنان و هورمون اندروژن در مردان، است. این بیماری در زنان، و خصوصاً در سنین بالاتر از 60 سال، شایع است. یائسگی با کاهش سطح استروژن همراه بوده و خطر ابتلای زنان به پوکی استخوان را بیشر می کند.

عوامل مهم پوکی استخوان

عوامل و عارضه های دیگری که می توانند در ایجاد بروز پوکی استخوان نقش داشته باشند عبارتند از مصرف مستمر و بیش از حد کورتیکواستروئیدها (سندرم کوشینگ)، مشکلات تیروئید، استفاده ناکافی از عضلات، سرطان استخوان، برخی اختلالات ژنتیک، استفاده از برخی داروهای خاص و مشکلاتی مانند کمبود کلسیم در رژیم غذایی است.

جذب پایین کلسیم در پوکی استخوان

دکتر مویدفر در مقاله پوکی استخوان در زنان علت و علائم بیان می کنند کمبود کلسیم در طول یک عمر، نقش مهمی در بروز پوکی استخوان خواهد داشت. جذب پایین کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان، شروع زود هنگام روند تجزیه استخوان ها و افزایش خطر شکستگی آنها می‌شود.

تغذیه نامناسب در پوکی استخوان

سوء تغذیه، مصرف غذاهای بسیار کم یا غیرمغذی و داشتن کمبود وزن، باعث ضعیف شدن استخوان ها در همه افراد، اعم از مرد و زن می‌شود. هم چنین عمل جراحی برای کوچک کردن اندازه معده (جراحی های چاقی) یا برداشتن قسمتی از روده، منجر به کاهش واحد سطح قابل دسترس برای جذب عناصر غذایی مختلف از جمله کلسیم می‌شود.

ادامه مطلب  سوزش زانو علت و درمان خانگی با ورزش

عوارض ناشی از پوکی استخوان

شکستگی استخوان‌ به ویژه شکسته شدن استخوان لگن و مهره‌های ستون فقرات، به عنوان خطرناک ترین عوارض ناشی از پوکی استخوان شناخته می‌شوند. شکستگی لگن که غالباً به علت زمین خوردن بیمار اتفاق می افتد، می‌تواند منجر به معلولیت دائمی و حتی افزایش خطر مرگ در طی یک سال اول بعد از آسیب دیدگی شود.

در بعضی از موارد، حتی بدون آنکه بیمار زمین بخورد دچار شکستگی مهره‌های کمر می‌شود. زیرا استخوان‌هایی که ستون فقرات را می‌سازند (مهره‌ها)، ممکن است به حدی ضعیف شوند که بر روی هم مچاله شده و باعث کمر درد، کوتاه شدن قد و خمیده شدن بالاتنه به طرف جلو شوند.

تشخیص پوکی استخوان

تراکم استخوان ها را می‌توان به وسیله دستگاهی که از مقادیر بسیار کمی اشعه ایکس برای تعیین میزان مواد معدنی موجود در استخوان‌های شما استفاده می‌کند، اندازه گیری نمود. در جریان این آزمایش که کاملاً بدون درد است، شما بر روی یک میز روکش دار مخصوص می‌خوابید و اسکنر دستگاه از روی بدن شما عبور می‌کند.

در اغلب موارد، این اندازه‌ گیری‌ها فقط بر روی چند استخوان معدود از جمله لگن، مچ دست و ستون مهره‌ها انجام می‌گیرد. شما عزیزان می‌توانید برای تشخیص میزان پوکی استخوان خود و درمان آن، به دکتر مهدی مویدفر مراجعه کنید.

درمان پوکی استخوان

داروی قوی گیاهی برای پوکی استخوان

توصیه‌های درمانی برای پوکی استخوان غالباً بر اساس برآورد احتمال شکستگی استخوان‌های شما در طی 10 سال آینده ارائه می‌شود. برای محاسبه این احتمال از داده‌ها و اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعاتی که از آزمایش تراکم استخوان شما به دست می‌آید، استفاده می‌شود. اگر خطر شکستگی استخوان شما بالا نباشد، ممکن است دارویی هم برای شما تجویز نشود و به جای آن بیشتر بر اصلاح عوامل خطرزایی که در پوک شدن استخوان‌ها و زمین خوردن شما نقش دارند، تمرکز شود.

قویترین داروی پوکی استخوان و بیشترین داروهایی که برای مردان و زنانی که در معرض افزایش خطر شکستگی استخوان هستند تجویز می‌شود، جدیدترین داروی پوکی استخوان و داروهای بیسفسفونات می باشد.

ادامه مطلب  علائم آرتروز زانو، تشخیص و درمان

نمونه هایی از این دسته از داروها عبارت است از :

• آلندرونات (فوسامکس)
  • ریسیدرونات (اکتونل، آتویلا)
  • ایباندرونات (بونیوا)

عوارض آمپول پوکی استخوان

عوارض جانبی احتمالی برای این داروها شامل: تهوع، دل درد و علائمی شبیه به سوزش سر معده می‌باشد. البته در صورتی که دارو، طبق دستور پزشک و به روش صحیح مصرف شود، احتمال بروز این عوارض جانبی خیلی کمتر خواهد شد. انواع داخل وریدی از داروهای بیس فسفونات هم وجود دارند که باعث ناراحتی معده نمی‌شود، اما ممکن است تب، سر درد و دردهای عضلانی را تا سه روز بعد از مصرف به دنبال داشته باشد.

عوارض تزریق آمپول پوکی استخوان

اما از طرف دیگر، شاید تزریق این دارو هر سه ماه یک بار یا هر یک سال یک بار خیلی راحت تر از آن باشد که بخواهید قرص آن را به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده کنید و زمان دقیق مصرف آن را به خاطر بسپارید. البته شکل تزریقی این داروها ممکن است گران تر از قرص باشد. استفاده از داروهای بیسفسفونات به مدت بیشتر از پنج سال می‌تواند منجر به یک عارضه بسیار نادر شود که طی آن قسمت وسط استخوان ران پا ترک می‌خورد و یا حتی استخوان، به طور کامل از این قسمت می شکند.

سایر داروهای درمان پوکی استخوان در خانه

در صورتی که داروهای رایج برای درمان پوکی استخوان با شما سازگار نباشد و یا اثربخشی کافی در درمان شما نداشته باشد، ممکن است پزشک شما به جای آنها داروهای زیر را برایتان تجویز کند:

دنوزوماب (پرولیا)

تأثیر این دارو در افزایش تراکم استخوان‌ها مشابه با داروهای بیسفسفونات و یا بهتر از آنهاست. این دارو احتمال وقوع تمامی انواع شکستگی‌های استخوان را کاهش می‌دهد. دنوزوماب هر شش ماه یک بار به اندازه یک دوز در زیر پوست تزریق می‌شود.

تریپاراتاید (فورتئو)

یک داروی قوی و مشابه با هورمون پاراتیروئید است که رشد استخوان‌های جدید را تحریک می‌کند. این دارو به صورت روزانه در زیر پوست تزریق می‌شود. بعد از دو سال که مصرف این دارو ادامه پیدا کرد، یک داروی مخصوص دیگر نیز باید برای حفظ روند رشد استخوان‌های جدید استفاده شود.

داروهای جایگزین برای درمان پوکی استخوان

به نظر می‌رسد که پروتئین سویا خواصی مشابه با هورمون استروژن بر روی بافت استخوان‌ها داشته باشد. بعضی از مطالعات انجام گرفته نشان داده است که خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه آسیایی که مقادیر بیشتری پروتئین سویا مصرف می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند. اما زنانی که سابقه شخصی یا خانوادگی در به ابتلا به سرطان سینه دارند باید در مصرف سویا خیلی محتاط باشند.

ادامه مطلب  علت درد زانو درد شدید ناگهانی در زنان جوان

آیا مصرف سویا در درمان پوکی استخوان موثر است؟

فوق تخصص ارتوپد زانو اظهار می کنند مطالعات و تحقیقات درباره پوکی استخوان در زنان علت و علائم نشان داده است که اغلب فرآورده‌ها و محصولاتی که از سویا به دست می‌آیند، تأثیری در کاهش احتمال شکستگی استخوان ندارند.

هورمون درمانی

هورمون استروژن، مخصوصاً هنگامی که مصرف آن بلافاصله بعد از یائسگی شروع شود، می‌تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. اما در عین حال، هورمون درمانی با استروژن می‌تواند خطر تشکیل لخته‌های خونی، سرطان مخاط رحم، سرطان سینه و احتمالاً بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان را افزایش دهد. به همین علت، استروژن معمولاً برای سلامتی استخوان‌ها در زنان جوان‌تر و یا در زنانی که به خاطر علائم یائسگی هم نیاز به درمان دارند استفاده می‌شود.

عوارض شایع مصرف داروی رالوکسیفن

داروی رالوکسیفن (اویستا) برای تراکم استخوان‌ها بعد از یائسگی در زنان، خواص مفیدی مشابه با استروژن دارد و در عین حال، بعضی از عوارض جانبی استروژن را هم ندارد. مصرف این دارو می‌تواند باعث کاهش خطر برخی از انواع سرطان سینه شود. برافروختگی (گُر گرفتگی) و احساس گرمای شدید، از عوارض شایع این دارو می‌باشد. علاوه بر آن، رالوکسیفن ممکن است باعث افزایش خطر تشکیل لخته‌های خونی هم بشود.

توصیه پزشکی دکتر مویدفر فوق تخصص زانو

وب سایت رسمی دکتر مهدی مویدفر، توصیه های پزشکی ارائه نمی کند. اطلاعات منتشر شده در مقاله پوکی استخوان در زنان علت و علائم از جمله متن، گرافیک، تصاویر و سایر مطالب موجود در این وب سایت فقط برای اهداف اطلاعاتی و ارتقا دانش شما مخاطب گرامی است. هیچ مطلبی در این سایت به عنوان جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی در نظر گرفته نشده است.

همیشه در مورد هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی یا درمان و قبل از اتخاذ یک مراقبت پزشکی یا بهداشتی جدید که دارید، از پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت بگیرید و هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا در جستجوی آن به دلیل بیماری که دارید تأخیر نکنید.