تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید

اضافه وزن و پادرد

19-5-obesity-فوق-تخصص-زانو-درد-اصفهان-تاثیرات-چاقی-بر-زانو-درد-درمان-درد-زاتو-درد-اضافه-وزن-زانو-چاقی-knee-pain، ارتباط چاقی و زانو دردا, ارتباط چاقی و زانو دردس, ارتباط چاقی و زانو دردم, اضافه وزن زانو درد, اضافه وزن زانو دردت, اضافه وزن زانو دردسر, اضافه وزن زانو دردیم, اضافه وزن و زانو درد, ایا اضافه وزن باعث زانو درد میشود, تاثیر چاقی بر زانو درد, تاثیر چاقی بر زانو دردا, تاثیر چاقی بر زانو دردسر, تاثیر چاقی بر زانو دردم, تاثیر چاقی بر زانو دردیم, چاقی و زانو درد, چاقی و زانو درد نی نی سایت, چاقی و زانو دردا, چاقی و زانو دردسر, چاقی و زانو دردم, درمان چاقی زانو درد با زنجبیل, درمان چاقی زانو درد با عسل, درمان چاقی زانو درد با نمک, درمان چاقی زانو درد در افراد مسن, درمان چاقی زانو درد در طب سنتی خیراندیش, درمان چاقی زانو درد شدید, درمان چاقی زانو دردسر, درمان چاقی زانو دردم, درمان چاقی زانو دردو, درمان چاقی زانو دردی, درمان زانو درد ناشی از اضافه وزن, رابطه چاقی و زانو درد, کاهش وزن با زانو درد, کاهش وزن در زانو درد, کاهش وزن زانو درد, کاهش وزن و زانو درد

تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید، درد در جلوی زانو در هنگام نشستن و راه رفتن از پله ها اغلب برای کسانی که زانو درد مزمن را تجربه می کنند، بار سنگینی است. این بیماری در هر سنی کاملاً برجسته است و ممکن است در جمعیت دارای اضافه وزن بدتر و شایع تر باشد. ممکن است نتیجه عدم تحرک و یا ضعف عضلانی باشد.

چاقی این وضعیت را پیچیده می کند زیرا ساختارهای قدامی زانو از جمله کشکک باعث افزایش نیرو تا پنج برابر وزن بدن ما می شود. با تمرکز بر تقویت عضلات و کاهش وزن، درد قدامی زانو اغلب از طریق اقدامات غیر جراحی قابل بهبود است. درد قدامی زانو در غیاب آرتریت پیشرفته به ندرت با جراحی بهبود می یابد.

تاثیر کاهش وزن بر زانو درد

بسياري از افرادی كه دچار اضافه وزن يا چاقی هستند درد زانو را تجربه می كنند. در بسياری از اين افراد كاهش وزن می تواند ميزان درد را كاهش داده و احتمال ايجاد آرتروز را نيز كم كند. طبق مطالعات صورت گرفته، تنها 3.7 درصد از افرادی كه وزن مناسب دارند دچار آرتروز می شوند. اين در حالی است كه 19.5 درصد افرادی كه چاقی نوع 2 دارند به آرتروز مبتلا می شوند.

داشتن چربی بيش از حد و چاقی، نيرویی اضافی به مفاصل از جمله زانو وارد می كند كه اين نيروی اضافی می تواند ايجاد درد كرده و در نهايت به آرتروز زانو منجر گردد. در مقاله تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید به صورت دقیق تری به بررسی ارتباط میان چاقی و زانو درد می پردازیم.

ادامه مطلب  درمان آرتروز زانو | علت بیماری استئوآرتریت

چاقی و زانو درد

زانو درد یکی از شایع ترین عوارض چاقی یا اضافه وزن است. چاقی به دو صورت می تواند سبب بروز درد زانو شود که در ادامه مقاله تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید، به آن می پردازیم.

1. با اعمال فشار بر روی مفصل زانو، مفاصل ما و به ویژه مفصل زانو، وزن بدن را تحمل می کنند. هر چه وزن بدن بیشتر باشد، عملکرد صحیح مفاصل دشوار تر می شود. بنابراین تغییرات جزئی در وزن بدن می تواند تاثیر فراوانی بر درد های مفصلی از جمله زانو درد داشته باشد.
  2. زمانیکه فرد دچار اضافه وزن می شود، فشار بیشتری بر روی مفصل زانوی او وارد می شود و به دنبال آن احتمال ساییدگی و آسیب مفصل بیشتر می شود. همچنین در هنگام بالا رفتن از پله‌ ها، به اندازه چندین برابر وزن بر روی زانو فشار وارد می شود. به علاوه وقتی مفاصل دچار آسیب دیدگی و التهاب شدند، وزن اضافی باعث وارد آمدن خسارت بیشتر بر مفاصل از قبل آسیب دیده خواهد شد.

ارتباط میان چاقی و زانو درد

اگر چه تمرینات حمل وزنه همچون راه رفتن و وزنه زدن به تقویت استخوان‌ ها کمک می‌ کند ولی حمل اضافه وزن برای تمام بدن مضر است. با تولید و ترشح مواد شیمیایی، چربی به خودی خود یک بافت فعال است که مواد شیمیایی تولید و ترشح می‌ کند. بسیاری از این مواد شیمیایی التهاب را شدید تر می‌ کنند. این مواد شیمیایی می‌ توانند در پیشرفت آرتروز زانو موثر باشند.

درمان چاقی زانو

چربی می تواند موجب ترشح هورمون لپتین شود که برخی دانشمندان معتقدند این هورمون نقش مهمی در بروز آرتروز دارد. علاوه بر این چربی بدن می تواند ماده ای آزاد کند که موجب التهاب بدن شود. هر دوی این عوامل که با نام فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا و اینترلوکین ۱ شناخته می شوند، نقش مهمی در آسیب غضروفی شایع در آرتروز دارند.

ادامه مطلب  علائم استئوآرتریت یا آرتروز زانو را بشناسید

چاق شدن اطراف زانو

همچنین مواد شیمیایی التهابی ترشح شده از چربی که در بروز آرتروز زانو نقش دارند، در بروز روماتیسم مفصلی نیز مقصر هستند. روماتیسم مفصلی یکی از انواع بیماری‌ های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت مفصلی خود حمله می‌ کند . این بیماری باعث بروز التهاب در سرتاسر بدن، فرسودگی مفصل و درد شود.

تاثیر هر کیلو کاهش وزن زانو درد

مهم ترین کاری که افراد مبتلا به چاقی برای درمان درد زانو می توانند انجام دهند این است که در پی کم کردن وزن خود باشند. برای افرادی كه با اضافه وزن درگير هستند هر نيم كيلو كاهش وزن می تواند يک و نيم كيلو از ميزان نيروی وارده بر زانو بكاهد. وارد شدن نيرو و فشار كمتر به زانو به معنای كاهش احتمال پارگی در غضروف‌ ها و در نتیجه کاهش احتمال آرتروز زانو است. طبق مطالعات صورت گرفته، کاهش 5 درصدی یا بیشتر از وزن، تاثیر چشم‌ گیری در عملکرد زانو و نتایج درمانی دارد.

درمان آرتروز با کاهش وزن

با یک رژیم غذایی مناسب که با تشخیص پزشک انجام می شود می توان وزن را کاهش داد. همچنین می توان در کنار رژیم غذایی، با انجام حرکات ورزشی که فشار زیادی به زانو وارد نمی کند وزن خود را کاهش داد. آمار های پزشکی نشان داده اند که با رژیم غذایی مناسب و انجام حرکات ورزشی سبک می توان 50 درصد از وزن را کاهش داد و از بروز مشکلات زانو و زانو درد جلوگیری کرد. پیاده روی، دوچرخه سواری و تمرینات استقامتی زانو برای افزایش قدرت عضلات ران و چهار سر ران، از جمله تمریناتی هستند که برای کاهش وزن افراد مبتلا به زانو درد مناسب می باشند.

ادامه مطلب  سوزش زانو علت و درمان خانگی با ورزش

مزایای کاهش وزن برای افراد مبتلا به زانو درد

• کاهش فشار وارد بر زانو ها، فشار کمتر یعنی فرسایش کمتر مفاصل زانو  و این مسئله خطر بروز آرتروز زانو را کاهش می‌ دهد.
  • کاهش التهاب در بدن؛ در گذشته تصور می شد که آرتروز یک بیماری در اثر فرسایش مفصل است که سبب بروز التهاب در بدن می شود. ولی مطالعات اخیر نشان می‌ دهند که التهاب نه تنها پیامد آرتروز زانو نیست بلکه اصلی‌ ترین عامل خطر برای تشخیص آرتروز زانو است.
  • اضافه وزن می‌ تواند التهاب را در بدن افزایش دهد که التهاب نیز منجر به درد مفاصل خواهد شد.

توصیه پزشکی دکتر مویدفر جراح زانو

وب سایت رسمی دکتر مهدی مویدفر، توصیه های پزشکی ارائه نمی کند. اطلاعات منتشر شده در مقاله تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو درد را جدی بگیرید از جمله متن، گرافیک، تصاویر و سایر مطالب موجود در این وب سایت فقط برای اهداف اطلاعاتی و ارتقا دانش شما مخاطب گرامی است. هیچ مطلبی در این سایت به عنوان جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی در نظر گرفته نشده است.

همیشه در مورد هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی یا درمان و قبل از اتخاذ یک مراقبت پزشکی یا بهداشتی جدید که دارید، از پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت بگیرید و هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا در جستجوی آن به دلیل بیماری که دارید تأخیر نکنید.