روماتیسم مفصلی زانو ( آرتریت روماتوئید ) چیست؟

مفصل زانو هم مانند هر مفصل دیگری در بدن ممکن است درگیر بیماری روماتیسم مفصلی زانو (آرتریت روماتوئید ) شود و به علت این بیماری آسیب ببیند. روماتیسم مفصلی می‌تواند منجر به درد، خشکی، تغییر شکل و ناتوانی مفصل زانو شود. معمولاً بعد از فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی، که طی آن نیروی وزن بدن بر روی مفصل زانو وارد می‌شود، شدت درد ناشی از روماتیسم مفصلی هم افزایش می یابد. درد روماتیسم اغلب در زمان استراحت بروز می‌کند و در مراحل پیشرفته‌تر موجب ناراحتی شدید بیمار در زمان خواب می‌شود.

روماتیسم مفصلی زانو ( آرتریت روماتوئید ) چیست؟

روماتیسم مفصلی زانو ( آرتریت روماتوئید )

روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث درد، ورم و التهاب مفصل زانو می‌شود. در برخی موارد ممکن است سطوح پوشاننده مفصل زانو هم در اثر این بیماری آسیب ببیند. روماتیسم مفصلی به عنوان یک بیماری خودایمنی شناخته می‌شود.

سیستم ایمنی بدن انسان در حالت معمول آنتی بادی‌هایی را تولید می‌کند که به باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. اما در افرادی که به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی بدنشان آنتی بادی‌هایی بر علیه بافت‌های سالم خود بدن تولید می‌کند که به این بافت‌ها حمله می‌کنند.

علت بروز این بیماری‌ها به درستی مشخص نیست. به نظر می‌رسد که در بعضی افراد، احتمال ابتلاء به چندین بیماری مختلف از جمله چند بیماری خودایمنی به طور همزمان زیاد است. در بیمارانی که از روماتیسم مفصلی زانو رنج می‌برند، آنتی بادی‌ها بر علیه غشای پوشاننده سطح مفصل که سینوویوم نام دارد، ساخته می‌شود. در نتیجه، در داخل و اطراف مفصل زانو التهاب ایجاد می‌شود. به مرور زمان این التهاب باعث آسیب دیدگی مفصل زانو و سطوح مفصلی و نیز ساییدگی سر استخوان‌هایی که در مفصل زانو قرار دارند، خواهد شد.

علائم روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی زانو ( آرتریت روماتوئید ) در مراحل اولیه آن ممکن است خیلی مبهم و مشابه با علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد. همچنین نوع و شدت علائم این بیماری در بیماران مختلف ممکن است متفاوت باشد. شایع ترین علائم عبارتند از :
– درد زانو
– داغی مفاصل
– ورم مفاصل
– ورم غدد
– بی‌حالی و ضعف شدید
– خشکی مفاصل در اول صبح
– تب
– کم اشتهایی یا کاهش وزن
– ایجاد برآمدگی‌های سفت در زیر پوست
– تشخیص و آزمایش‌های تشخیصی

روش تشخیص روماتیسم مفصلی زانو ( آرتریت روماتوئید )

برای تشخیص و درمان این عارضه می‌توانید به بهترین متخصصان زانو مراجعه نمایید. بیماری روماتیسم مفصلی زانو را نمی‌توان تنها با انجام یک آزمایش به طور قطعی تشخیص داد، بنابراین پزشکان معمولاً برای تشخیص این بیماری از یک سری آزمایش‌های مختلف استفاده می‌کنند. این آزمایش‌ها با هدف بررسی ساختار مفصل زانو و یا اندازه‌ گیری میزان التهاب موجود در بدن انجام می‌شود. مهمترین این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

سرعت رسوب گلبول قرمز ( که به اختصار به آن EST گفته می شود) :

این یک آزمایش خونی است که طی آن سرعت رسوب گلبول‌های قرمز خون به ته یک لوله آزمایش اندازه گیری می‌شود. هر چقدر این سلول‌ها با سرعت بیشتری ته نشین شوند، شدت التهاب موجود در بدن بیشتر است.

عامل روماتوئیدی ( RF ) :

در حدود 70 تا 80 درصد از افرادی که پروتئینی به نام عامل روماتوئیدی در خون آنها وجود دارد، به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند.

عکس برداری اشعه ایکس و ام آر آی :

گاهی اوقات از این آزمایش‌های عکس‌برداری برای تعیین میزان آسیب دیدگی استخوان‌های مفصل زانو و یا تشخیص ورم بافت‌های نرم استفاده می‌شود. همچنین نتایج این آزمایش‌ها به عنوان مدارک مهمی برای مقایسه با آزمایش‌هایی که در آینده انجام خواهد شد، نگهداری می‌شود.

جراحی استئوتومی، جراحی است که برای اصلاح انحراف زانو به کار گرفته می‌شود. برای انجام این عمل، می‌توانید به دکتر مهدی مویدفر، یکی از مجرب‌ترین جراحان زانو در اصفهان، مراجعه نمایید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.