جراحی آرتروسکوپی مینیسک زانو

عمل آرتروسکوپی زانو یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی است که برای تشخیص و درمان آسیب دیدگی‌های زانو به کار برده می‌شود. جراحی آرتروسکوپی زانو یک جراحی جزئی است که به وسیله ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می‌شود. با این که اغلب مفصل زانو به وسیله این ابزار دیده و جراحی می‌شود اما مفاصل دیگر مانند شانه‌ها، آرنج، مچ پا، ران و مچ دست نیز می‌تواند به وسیله این ابزار معاینه و درمان شود.

جراحی آرتروسکوپی زانو

تمایل و رغبت روزافزون به ورزش و انجام تمرینات ورزشی باعث شده که مصدومیت‌های ورزشی، گسترش یابند. زانو یک مفصل پیچیده و فعال است و به همین دلیل به سادگی آسیب می‌بیند. آرتروسکوپی به جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو اجازه می‌دهد که داخل زانو را دیده و تشخیص دهد که مشکل زانو تا چه حد جدی است، عمل جراحی زانو را برنامه‌ریزی کرده، عارضه زانو را ببیند و درمان کند. آرتروسکوپی برای درمان آسیب دیدگی‌های مینیسک و رباط، مشکلات ناشی از ساییدگی و پارگی، آسیب دیدگی‌های مفصل و مشکلات و عارضه‌های کشکک زانو به کار می‌رود.

جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی است که با استفاده از یک دوربین کوچک و لنز متصل به آن برای دیدن مفصل زانو انجام می‌شود. و برای وارد کردن لنز دوربین و ابزار آرتروسکوپی دو یا چند شکاف کوچک در زانو ایجاد می‌شود. برای کسب بهترین نتایج درمانی، انجام این عمل باید توسط بهترین جراحان زانو صورت بگیرد.

چرا این عمل جراحی انجام می شود؟

آرتروسکوپی ممکن است برای مشکلات زانو که در زیر به آنها اشاره شده است به کار رود:
پارگی مینیسک: مینیسک بافت محکم ولی نسبتا نرمی است که مانند یک بالشت در فضای بین استخوان‌های زانو قرار گرفته است. برای ترمیم یا برداشتن مینیسک باید عمل جراحی انجام شود.
پارگی یا آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی یا رباط صلیبی خلفی
پارگی یا آسیب دیدگی رباط‌های جانبی زانو
تورم یا التهاب زیاد پوشش داخلی مفصل که به آن سینوویوم گفته می‌شود.
ناپایداری مفصل کشکک زانو
خراب شدگی و جداشدگی غضروف زانو
عفونت مفصل زانو
پیوند غضروف زانو یا ترمیم آن
شکستگی های استخوان زانو
کیست مینیسک
کیست بیکر : در این عارضه پشت زانو به دلیل تجمع مایع متورم می‌شود. در برخی موارد مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که درد و تورم به دلایل دیگر مانند آرتروز وجود داشته باشد.
ترمیم نقص های غضروف
برخی شکستگی های استخوان های زانو

مزایای انجام آرتروسکوپی زانو چیست؟

یک ابزار مؤثر در تشخیص عارضه های مفصلی است و برای تأیید درمان مشکلات زانو مانند پارگی مینیسک و ساییدگی غضروف هم به کار برده می‌شود. یک آرتروسکوپی می تواند در نهایت درد زانو را کاهش داده و توانایی حرکت زانو را بهبود بخشد. حفظ یک سبک زندگی نرمال و فعال می‌تواند مزیت کلیدی این عمل محسوب شود.

به التهاب ناحیه زیر زانو بیماری ازگود اشلاتر گفته می‌شود که در نوجوانان در حال رشد بیشتر به چشم می‌خورد. درمان این عارضه توسط دکتر مهدی مویدفر، به عنوان متخصص زانو، صورت می‌گیرد.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.