علت و علائم خالی کردن زانو

خالی کردن زانو یکی از علائم بی ثبات شدن زانو است که اغلب در افراد مسن به خصوص آن‌هایی که از درد زانو و آرتروز زانو هم رنج می‌برند دیده می‌شود. همچنین این عارضه در افرادی که دچار ضعف عضلانی و اختلالات تعادلی هستند نیز دیده می‌شود.

خالی کردن زانو

اخیراً، شما متوجه شده‌اید که در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها، پیاده روی روی سطوح ناهموار یا انتقال وزن بدن از روی یک پا روی پای دیگر، زانوی شما خالی می‌کند. این حرکات هر روزه شاید برای شما دشوار و درد آفرین شده و در هنگام انجام آنها احساس می‌کنید که زانوی شما قفل شده یا در هنگام حرکت ثبات ندارد. ممکن است زانوی شما متورم شده و صدای تق تق آن را بشنوید یا احساس خردشدگی در زانوی خود بکنید.

علائم خالی کردن زانو

علائم خالی کردن زانو در افراد مسن شاید نشان دهنده افزایش احتمال خطر زمین خوردن و تجربه آسیب‌های مختلف فیزیکی و روانی ناشی از زمین خوردن باشد. شناسایی علائم جهت تعیین روش درمانی مؤثر برای بی ثباتی زانو باید به عنوان یک اولویت مهم در مراقبت‌های بالینی برای افراد پیر باشد.

علل احتمالی

مفصل زانو کاملاً پیچیده است که از استخوان‌ها، رباط‌ها و غضروف تشکیل شده است که هر کدام ممکن است به دلیل برخی آسیب دیدگی‌ها، ضعیف شده یا با افزایش سن به تدریج فرسوده و تخریب شود. با اینکه دلایل متعددی برای درد و بی ثباتی زانو وجود دارد، آسیب دیدگی مفصل و آرتروز زانو دو دلیل متداول برای قفل شدگی یا خالی کردن زانو است. زانوی شما چهار رباط اصلی دارد که کشکک یا کاسه زانو را ثابت نگه می‌دارند و استخوان‌های ران و ساق پا را به هم متصل می‌کنند.
این رباطها عبارتند از:

• رباط کولترال مدیال در قسمت داخلی مفصل
  • رباط کولترال لترال در قسمت بیرونی مفصل
  • رباط صلیبی قدامی در قسمت میانی مفصل
  • رباط صلیبی خلفی در قسمت میانی مفصل

اگر زانوی شما خالی می‌کند، یکی از مهمترین دلایل آن می‌تواند آسیب دیدگی رباط‌ها باشد. وقتی که این رباط‌ها کشیده شده یا پاره می‌شوند، زانو ثبات خود را از دست می‌دهد و به صورت ناگهانی و غیرمنتظره خالی می‌کند که باعث ایجاد درد در هنگام انجام حرکات روزمره می‌شود. حتماً لازم نیست شما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا زانوی شما آسیب ببیند! رباط‌ها ممکن است در اثر انجام فعالیت‌هایی که شامل موارد زیر باشد نیز دچار آسیب دیدگی شوند:

• خم کردن زانو
  • چرخش زانو
  • تغییر جهت های سریع
  • ورزش: وارد آمدن ضربه به زانو

یکی دیگر از دلایل خالی کردن زانو می‌تواند ابتلا به آرتروز زانو باشد. که در آن غضروف زانو به تدریج از بین می‌رود. این عارضه می‌تواند همراه با درد، چوب شدگی و گرفتگی زانو، تورم و صدا دادن زانو در هنگام خم کردن آن شود. برای تشخیص علت اصلی خالی کردن زانو باید به پزشک متخصص زانو مراجعه کنید. دکتر مهدی مویدفر آماده ارائه خدمات درمانی مرتبط به این عارضه به شما عزیزان می‌باشد.

آب آوردن زانو، با تورم و درد در این ناحیه همراه است. برای درمان این عارضه می‌توانید به دکتر مهدی مویدفر، یکی از بهترین جراحان زانو در اصفهان، مراجعه نمایید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.