درمان آب آوردن زانو

درمان تورم در زانو

روش‌های درمان تورم آب آوردن زانو به دو گونه است که شامل دارو درمانی و انجام جراحی می‌باشد:

برخی از داروهایی که برای درمان آب آوردن و تورم زانو به کار می‌روند عبارتند از:

داروهای مسکن

داروهای ضد درد مانند ایبوبروفن برای کنترل درد و التهاب به کار می‌روند.

آنتی بیوتیک

در صورتی که علت بروز تورم، عفونت باشد، پزشک داروی آنتی بیوتیک مناسب را برای شما تجویز می‌کند.

کورتیکواستروئید برای درمان تورم در زانو

از داروهایی مانند پردنیزون می‌توان به صورت کوتاه مدت برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد.

روش‌های جراحی

برخی از روش‌های جراحی که ممکن است برای درمان آب آوردن زانو به کار برده شوند عبارتند از:

آرتروسنتز

در ابتدا زانو به طور کامل ضدعفونی می‌شود و محل مناسب برای قرار داردن سرنگ آسپیراسیون (برای بیرن کشیدن مایع مفصلی) انتخاب می‌شود. این ناحیه، ضدعفونی می‌شود و به آن داروی بی‌حس کننده زده می‌شود. سپس سر سرنگ وارد مفصل می‌شود و مایع سیناویال از درون مفصل بیرون کشیده می‌شود. در صورت نیاز داروهایی در مفصل زانو تزریق می‌شود و در نهایت سرنگ از درون مفصل بیرون آورده می‌شود. در اغلب موارد، بیرون کشیدن مایع مفصلی تا حدود بسیار زیادی تورم و درد زانو را برطرف می‌کند و موجب می‌شود شخص بتواند زانوی خود را بهتر حرکت دهد.

تزریق داروهای دیگر در مفصل (مانند داروی ضدالتهاب) و سپس استفاده از جراب یا بانداژ فشاری کمک می‌کند که زانو مجددا دچار تورم نشود. هر چند وضعیت بیمار به طور کلی رو به بهبودی خواهد گذاشت اما ممکن است چند هفته و حتی چند ماه طول بکشد که درد و ناراحتی بیمار به طور کامل برطرف شود که این موضوع کاملا به علت اصلی تورم زانو بستگی دارد. در برخی موارد لازم است که این عمل مجددا تکرار شود.

آرتروسکوپی برای درمان تورم در زانو

تورم در زانو

این جراحی زانو از طریق برش کوچکی روی زانو انجام می‌شود. ابتدا برش بسیار کوچکی روی زانو ایجاد می‌شود و سپس از طریق آن یک آرتروسکوپ وارد مفصل زانو می‌شود. آرتروسکوپ دارای یک دوربین و وسایل جراحی بسیار کوچک است که از طریق آن پزشک می‌تواند ساختارهای داخلی زانو را ببیند و بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کند.بعد از اتمام جراحی آرتروسکوپی، روی برش ایجاد شده پانسمان می‌شود. این پانسمان اغلب در ابتدا پر از مایع و خونی می‌شود که از محل برش خارج می‌شوند. اما ظرف 48 ساعت میزان ترشح مایعات و خونریزی کاهش پیدا می‌کند و چسباندن چسب زخم‌های کوچک در محل جراحی کفایت می‌کند. دکتر مهدی مویدفر، جراح زانو در اصفهان، برای انجام این عمل آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان محترم می‌باشد.

برخی از بیماران ظرف مدت زمان کوتاهی پس از جراحی، توانایی حرکتی خود را باز می‌یابند و میزان تورم و التهاب زانوی آنها بسیار کم است و به همین خاطر ممکن است به برنامه توانبخشی نیازی نداشته باشند و یا نهایتا یک یا دوبار به فیزیوتراپی مراجعه کنند تا برنامه‌ی توانبخشی خود که قرار است در خانه انجام دهند را آموزش ببینند.

ترمیم بافت استخوان و جوش خوردن آن به شکل صحیح در قسمت زانو بسیار اهمیت دارد. دکتر مهدی مویدفر به عنوان جراح زانو، می‌تواند با تکیه بر دانش روز دنیا بهترین درمان را برای انواع شکستگی زانو انجام دهد.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.