علت کیست مینیسک زانو چیست؟

کیست مینیسک یک بخش بیرون زده از مایع مفصلی است که در حاشیه پیرامونی مینیسک قرار گرفته و اغلب با پارگی افقی مینیسک همراه است. این شرایط همچنین می‌تواند به خاطر آسیب دیدگی در نتیجه وارد شدن فشار به منیسک ایجاد شود. در این حالت، برای تشخیص دقیق علت پارگی و کیست مینیسک زانو از اسکن ام آر آی (MRI) استفاده می‌شود تا به این ترتیب بتوان از امکان استفاده از روش‌های فیزیوتراپی یا لزوم استفاده از روش‌های جراحی زانو برای رفع مشکل بیمار اظهارنظر کرد. کیست مینیسک در نتیجه انواع خاص پارگی غضروف در ناحیه قدامی داخلی، پارگی مینیسک میانی، و نیز پارگی غضروف طرفی ایجاد می‌شود.

علت کیست مینیسک زانو

کیست منیسک معمولاً به صورت طبیعی بهبود پیدا نمی‌کند. به همین خاطر به منظور تشخیص بهتر شرایط جهت انتخاب روش درمان مناسب می‌توان از آرتروسکوپی برای تعیین پارگی احتمالی مینیسک بیمار استفاده کرد. اگر متوجه تورم و درد در زانوی خود شدید و احتمال وجود کیست مینیسک وجود دارد، هر چه سریعتر برای دریافت مشاوره و تشخیص صحیح به متخصص مراجعه کرده تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری شود .

کیست مینیسک

کیست مینیسک یک نوع برآمدگی مایع مفصل در طول حاشیه پیرامونی مینیسک است. همانطور که قبلاً گفته شد، این شرایط معمولاً با پارگی مینیسک و جریان مایع مفصلی و انتقال آن از محل مناسب ارتباط دارد. این شرایط معمولاً در ناحیه طرفی زانو مشاهده می‌شود.

علائم

در این شرایط بیمار با ایجاد یک برآمدگی محکم در ناحیه داخل زانوی خود مواجه می‌شود. علاوه بر این در نتیجه این شرایط ممکن است فرد با علائم آسی بدیدگی مینیسک همچون قفل شدن یا خالی شدن زانو نیز مواجه شود. کیست مینیسک می‌تواند بدون درد بوده یا برای بیمار درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. در اکثر موارد، درد و ناراحتی در هنگام ایستادن احساس می‌شود. علائم دیگر شامل انحراف زانو، تورم در سمت داخلی و کناره‌های مفصل زانو و ضعف یا لنگیدن است. پزشک احتمالاً برای تشخیص شرایط از اسکن ام آر آی استفاده کرده و به این ترتیب ایجاد پارگی منیسک را تشخیص می‌دهد. دکتر مهدی مویدفر به عنوان متخصص زانو، آماده ارائه بهترین خدمات درمانی مرتبط با این عارضه به شما عزیزان می‌باشد.

کیست مینیسک

علت کیست مینیسک زانو

کیست مینیسک در اثر پارگی مینیسک به وجود می‌آید. به این نوع پارگی، پارگی افقی مینیسک یا پارگی کمپلکس می‌گویند که باعث برش افقی مینیسک می‌شود. این کیست‌ها اغلب در مینیسک خارجی ایجاد می‌شوند. کیست‌ها با مایع ژله‌ای همانند مایع مفصلی پر شده‌اند. توجه داشته باشید وقتی از واژه کیست استفاده می‌کنیم، منظورمان وجود کیسه‌ای است که داخل آن مایع می‌باشد و منظورمان یک کیست واقعی نیست.

به عبارت دیگر این کیست رشد غیرطبیعی ندارد و تومور به حساب نمی‌آید. دلیل وجود مایع در این کیست این است که در اثر پارگی مینیسک، مایع مفصلی به درون آن نشت کرده و باعث تورم کیست می‌شود. بدن به طور مداوم مایع مفصلی جدید ترشح می‌کند و مایعات اضافی را جذب می‌کند. اما زمانی که مایع به درون کیست نشت می‌کند، نمی‌تواند از آن خارج شود و یک کیسه حاوی مایع را تشکیل می‌دهد که به آن کیست مینیسک می‌گویند. دلیل باقی ماندن کیست آن است که مانند یک شیر یک طرفه عمل می‌کند، یعنی مایعات وارد کیست می‌شوند ولی نمی‌توانند از آن خارج شوند.

پارگی رباط زانو می‌تواند باعث کاهش دامنه حرکتی زانو شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عارضه به راحتی قابل درمان است. برای درمان این عارضه دکتر مهدی مویدفر،متخصص زانو در اصفهان، آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان محترم می‌باشد.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.