نقرس زانو چیست؟

نقرس نوع پیچیده‌ای از التهاب مفاصل است که موجب حملات شدید و ناگهانی درد و حساسیت به لمس در مفصل موجود در قاعده‌ی انگشت شست پا می‌گردد. وجود مقدار بیش از حد اسید اوریک در خون، سبب نقرس می‌شود و هنگامی که میزان آن بسیار بالا می‌رود، کریستال‌های سختی در مفاصل شکل می‌گیرند. زمانی که نقرس برای بار اول به انگشست شست پا حمله می‌کند، می‌تواند پاشنه، زانو، مچ پا یا آرنج را نیز مورد حمله قرار دهد.

در بیشتر موارد نقرس به آسانی تشخیص داده نمی‌شود. ممکن است پزشک متخصص زانو از مایع موجود در مفصل ملتهب یا ورم کرده نمونه برداری کند تا کریستال‌ها و اسید اوریک مورد بررسی قرار گیرند. همچنین پزشک ممکن است داروهای مصرفی شما را نیز ارزیابی کند زیرا برخی داروها ممکن است عامل بروز نقرس شوند. زمانی که علائم نقرس در زانو مشاهده شدند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. درصورت بروز حملات نقرس، می‌توانید با مراجعه به دکتر مهدی مویدفر، یکی از بهترین متخصصان زانو در اصفهان، جهت رفع این عارضه اقدام نمایید.

نقرس زانو

هنگامی که علائم اولیه نقرس زانو ظاهر می‌شوند باید سریعاً برای درمان آن اقدام شود و هرچه سریع‌تر تصمیم گیری کنید، درد کمتری در اثر نقرس متحمل خواهید شد. علائم نقرس زانو در اثر همان عدم تعادل در پی اچ که موجب شروع ناگهانی نقرس در مفصل شست بزرگ، مچ دست یا مچ پا می‌گردد، ایجاد می‌شود. اسید اوریک اضافه در جریان خون علت درد نقرس زانو است که می‌توان به سرعت با روش‌های ساده‌ی قلیایی کردن خون اقدام به درمان آن کرد.

دلایل ایجاد نقرس

اسید اوریک کریستالی شده که موجب درد نقرس می‌شود در اثر تجزیه‌ی ماده‌ای تحت عنوان پورین ایجاد می‌گردد. پورین‌ها بخشی از هر سلول تشکیل دهنده‌ی منابع غذایی تمام گیاهان و حیوانات می‌باشند. پورین‌ها همچنین توسط بدن انسان نیز تولید می‌شوند. برخی غذاها از جمله پروتئین‌هایی مانند گوشت و لوبیا دارای میزان پورین بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی می‌باشند. یک از راه‌هایی که موجب انباشته شدن اسید اوریک در خون می‌گردد، مصرف این نوع غذاها است. دلیل دیگر نیز مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی می‌باشد که با مقادیر زیاد شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه شده‌اند.

با این حال مشکل اصلی این است که کلیه‌ها به طور موقت قادر به متعادل کردن پی اچ ترکیبات شیمیایی بدن، که از وظایف معمول آنها است، نمی‌باشند. عملکرد کلیه ممکن است علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص به دلایل متعدد دیگری چون مواد شیمیایی زیست محیطی سمی در آب و هوا، هورمون‌های استرس، کم شدن آب بدن، تماس پوست با مواد سمی، فعالیت جسمی بیش از حد و … مختل شود.

زمانی که کلیه بیش از اندازه تحت فشار قرار می‌گیرد، ممکن است اسید اوریک به خوبی دفع نشود. به طور معمول اسید اوریک به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ توسط بدن تولید و استفاده می‌شود اما ماهیت خورنده‌ی مقادیر زیاد آن می‌تواند تبدیل به یک مشکل شود. جایگزینی که به طور طبیعی برای مقابله با این حالت وجود دارد، این است که اسید اوریک اضافه در یک مفصل، دور از اندام‌های حیاتی بدن، تبدیل به کریستال گردد تا در واقع از این اندام محافظت شود.

پارگی رباط صلیبی، از آسیب‌های شایع زانو درمیان ورزشکاران است. اگر این آسیب به خوبی درمان نشود می‌تواند باعث کوتاه شدن عمر ورزشی یک ورزشکار شود. برای تشخیص و درمان انواع آسیب‌های مربوط به رباط صلیبی، می‌توانید به مطب دکتر مهدی مویدفر در اصفهان مراجعه نمایید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.