درمان آب آوردن زانو

در اطراف مفصل زانو پرده بافتی محکمی به نام کپسول مفصلی وجود دارد که دورتا دور آن را گرفته و مانند کیسه ای آن را دربرمی‌گیرد. درون این کیسه یا کپسول، مایع مفصلی وجود دارد. در واقع استخوان‌های مفصل زانو غرق در این مایع مفصلی است. با دکتر مهدی مویدفر در درمان آب آوردن زانو همراه باشید.

‌‌علل آب آوردن زانو

مهمترین علل آب آوردن زانو بیماری های روماتیسمی، آرتروز یا ساییدگی زانو و ضربات وارد شده به آن است. البته عفونت ها، بیماری های متابولیک مانند نقرس کاذب و تومورها هم می‌توانند موجب آب آوردن زانو شوند.
وقتی برای اولین بار ضربه شدیدی به زانو وارد می‌شود این ضربه می‌تواند موجب پارگی منیسک یا رباط صلیبی شود. پارگی این بافت ها معمولا همراه با خونریزی است.
این خون درون مفصل زانو جمع شده و در این حال مفصل ورم کرده و بسیار دردناک است. بتدریج و حتی بدون درمان خون جذب شده و درد بیمار بعد از چند هفته تا چند ماه از بین می‌رود ولی زانو ناپایدار می‌شود.
‌در ساییدگی و آرتروز زانو ممکن است ورم و آب آوردن زانو دائمی باشد چون بافت سینوویال مکررا تحریک می‌شود و مایع ترشح می‌کند. در بیماری‌های روماتیسمی مانند روماتیسم مفصلی هم در هنگام عود و حمله بیماری، مایع زیادی درون زانو ترشح شده و زانو آب می‌آورد.

تشخیص: درمان آب آوردن زانو

تشخیص آب آوردن زانو به توسط پزشک با نگاه کردن به زانو و لمس کشکک و بالای آن صورت می‌گیرد. وقتی که تورم زانو به علت آب آوردن آن باشد بالای کشکک متورم شده و با فشار بر روی کشکک می‌توان آن را بالا و پایین برد.
پزشک می‌تواند آب زانو را با سوزن بکشد. بعد از کشیدن آب زانو ارسال آن به آزمایشگاه می‌تواند به تشخیص علت ایجاد کننده آن کمک کند. شما عزیزان برای بهره‌مندی از بهترین روش‌های درمانی و تشخیصی این عارضه، می‌توانید به دکتر مهدی مویدفر به عنوان متخصص زانو در اصفهان، مراجعه کنید.

علائم و نشانه ها

تورم

ممکن است گوشت اطراف کاسه زانو به طرز محسوسی ورم کند. تورم هنگامی آشکارتر است که زانوی مبتلا به بیماری را با زانوی نرمال مقایسه می کنیم.

سفتی

هنگامی که مفصل زانو دارای مایع اضافی است، ممکن است شخص قادر به خم یا راست کردن کامل پا نباشد و زانو دچار سفتی شود.

درد

بسته به علت بوجود آمدن مایع، ممکن است زانو درد زیادی داشته باشد، به طوری که تحمل وزن برای آن غیر ممکن باشد.

عوامل خطرساز

سن

آب آوردن زانو بیشتر در افراد بالای۵۵ سال احتمال وقوع دارد.

مشارکت ورزشی

درافرادی که در ورزش‌هایی که مستلزم تغییر جهت‌های ناگهانی مانند بسکتبال مشارکت می کنند احتمال تجربه انواع آسیب‌های زانو که باعث آب آوردن زانو می‌شوند بیشتر است.

چاقی

اضافه وزن، فشار اضافه ای روی مفصل زانو می گذارد که این به آسیب ساییدگی و پارگی کمک کرده به آب آوردن زانو منجر می‌شود. چاقی خطر استئوآرتریت که یکی از علل همیشگی آب آوردن زانو است را هم افزایش می دهد.

درمان آب آوردن زانو

داروهای ضد درد و عمل های بیرون کشیدن مایع از مفصل زانو علائم بیماری آب آوردن زانو را کاهش می‌دهند. روش‌های درمان برای بیماری ها و شرایطی که باعث آب آوردن زانو می شوند فرق می‌کنند ولی بسته به شدت تورم و سابقه بیماری ممکن است گزینه های درمان آب آوردن زانو شامل موارد ذیل باشند:

• داروهای ضد درد
  • آنتی بیوتیک ها
  • تزریق کورتیکواستروئیدها

عمل جراحی برای درمان آب آوردن زانو

پیشگیری

آب آوردن زانو معمولا ناشی از یک بیماری مزمن یا ضربه است. به منظور پیشگیری از آب آوردن زانو، با پزشک و دیگر اعضای تیم مراقبت‌های بهداشتی همکاری کنید تا بتوانید بیماری یا ضربه ای که باعث بوجود آمدن بیماری شده است را کنترل کنید. مثلا:

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری مفصلی مزمنی مانند استئوآرتریت، آرتروز روماتوئید یا روماتیسم مفصلی و نقرس دارید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید

از دستورات پزشک پیروی کنید. داروهایی که پزشک برای درمان بیماری آب آوردن زانو یا شرایط زمینه ای بوجود آورنده آن تجویز می کند را مصرف کنید. اگر پزشک، فیزیوتراپیست یا مربی ورزشی به شما توصیه می کنند که به خاطر آسیب دیدگی قبلی زانو بند بپوشید حتما این کار را بکنید.

عضلات ران را تقویت کنید. اگر عضلات ران شما ضعیف هستند ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا یاد بگیرید چطور برای محافظت بهتر از زانو این عضلات را تقویت کنید.

از زانوهایتان با ملایمت استفاده کنید. اگر اضافه وزن دارید یا به عنوان بخشی از برنامه کاهش وزن قصد شروع تمرینات ورزشی را دارید فعالیتی مانند ایروبیک در آب یا شنا را انتخاب کنید که فشار مداوم ناشی از تحمل وزن را روی زانوهایتان نگذارد.

پارگی رباط صلیبی که در ورزشکاران بسیار شایع است، می‌تواند استقلال حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. شما عزیزان برای رفع این آسیب می‌توانید به دکتر مهدی مویدفر به عنوان متخصص زانو در اصفهان، مراجعه نمایید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.