علل احتمالی درد پشت زانو و روشهای درمان آن

درد پشت زانو از شکایت‌های رایج افراد مسن و برخی از ورزشکاران است. درد پشت زانو اغلب به علت بیماریها و آسیبهای ایجاد شده در زانو بوجود می‌آید. به همین دلیل، برای درمان این درد ابتدا باید علت اصلی ایجاد آن توسط پزشک متخصص زانو شناسایی شود؛ سپس اقدامات درمانی آغاز گردد.

علل درد پشت زانو

دلایل مختلفی برای درد پشت زانو وجود دارد که ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:

• افزایش سن و وجود آرتروز
  • آرتریت روماتوئید در بزرگسالان یا کودکان
  • آسیب زانو (آسیب رباط یا پارگی غضروف)
  • کیست بیکر
  • التهاب یا عفونت در مفصل زانو
  • رشد توده‌ای خوش خیم یا سرطانی در زانو (این مورد بسیار نادر است)

درد پشت زانو بیش از همه موارد عنوان شده، به کیست بیکر، آسیب رباط صلیبی خلفی و آرتروز زانو برمی‌گردد. که در ادامه به طور مفصل به این مشکلات در زانو خواهیم پرداخت.

کیست بیکر

کیست تجمع مایع، درون یک لایه نازک است. کیست پوپلیتئال یا بیکر در فرورفتگی پشت زانو ایجاد می‌شد. معمولاً با سایر بیماریهای زانو مرتبط است؛ از جمله آرتروز، آرتریت روماتوئید، آسیبهای غضروف و التهاب مفصل زانو. انواع مختلفی از آسیبهای وارده به زانو نیز می تواند باعث ایجاد کیست شود، که زمین خوردن و فرود آمدن بر روی زانو، و ضربه مستقیم به زانو از آن جمله‌اند. زانو به طور طبیعی مایعی را که در اثر بیماریها و آسیبها جمع می‌شود را به پشت زانو می‌راند؛ که با گذشت زمان، این مایعات در فرورفتگی پشت زانو جمع شده و باعث تشکیل کیست می‌گردند. در صورت ترکیدن کیست بیکر، ممکن است تورم و درد تا ساق پا هم منتشر شود. همچنین با ترکیدن کیست ممکن است در هر نقطه از زانو تا مچ، کبودی ایجاد شود.

آسیب رباط صلیبی

آسیب رباط صلیبی خلفی در اثر کشش بیش از حد یا پارگی این رباط ایجاد می شود که از ناحیه ران تا استخوان ساق پا از طریق زانو عبور می کند. این عارضه غالباً در اثر ضربه شدید به جلوی زانوی خمیده، و در مواقعی هم در زمین خوردن و برخورد شدید زانو با زمین، یا در حین ورزشهای پر برخورد مانند فوتبال، راگبی و … ایجاد می شود. آسیب زانو در تصادفات هم می‌تواند موجب کشش یا پارگی رباط صلیبی شود. همچنین هنگام صاف شدن بیش از حد پا و خم شدن زانو به سمت عقب هم ممکن است رباط صلیبی دچار آسیب شود.

درد پشت زانو

تورم همراه با درد پشت زانو

علائمی که ممکن است با درد پشت زانو همراه باشد، بسته به علت متفاوت خواهد بود. تورم از شایعترین علائم همراه با درد پشت زانو است. کیست بیکر یکی از مهمترین علل تورم در پشت زانو می‌باشد؛ که تورم آن می تواند کاملاً محسوس باشد. تورم ممکن است مکرراً بهبود یابد و مجدداً ایجاد شود، و حتی با گذشت زمان تغییر سایز پیدا کند. در این موارد مراجعه به پزشک بسیار مهم است زیرا تورم می تواند در اثر لخته شدن خون در عروق پا (ترومبوز ورید عمقی) ایجاد شده باشد ، که باید فوراً تحت درمان قرار گیرد.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.