تاندونیت یا التهاب تاندون زانو چیست؟

تاندونیت زانو یا تاندونیت کشکک زانو، نوعی التهاب در تاندونی است که کاسه زانو (کشکک) را به استخوان ران (درشت نی) متصل می کند؛ که به این عارضه زانوی جهنده نیز گفته می شود.

دلایل التهاب تاندون زانو

تاندونیت زانو در اثر فشارهای مکرر روی زانو ایجاد می شود. به طور معمول در اثر استفاده بیش از حد از ورزش. پارگی‌های خفیفی در تاندون ایجاد می شود که با تکرار فشار، تاندون را ضعیف و ملتهب می‌سازد.

سایر عوامل موثر در این زمینه عبارتند از:

عوامل مستعد کننده التهاب تاندون زانو

افرادی که ورزشهایی مانند والیبال، بسکتبال یا تنیس انجام می دهند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به التهاب تاندون کشکک هستند. دویدن، چمباتمه زدن و پریدن باعث ایجاد فشار بیش از حد روی تاندون‌های زانو می‌شود.

علائم تاندونیت زانو

شایعترین علائم التهاب تاندونیت کشکک شامل درد و حساسیت در قسمت پشت زانو است. درد ممکن است در آغاز خفیف باشد اما بدون درمان سریع، به تدریج بدتر می شود.علائم دیگر التهاب تاندون شامل احساس سوزش و تورم در زانو است.

تشخیص تاندونیت زانو

• مراحل تشخیصی تاندونیت کشکک عبارتند از:
  • شرح حال بیمار شامل زمان وقوع حادثه . نحوه ایجاد آن می‌شود.
  • معاینه بیمار برای درک دامنه حرکتی زانو
  • در مواردی هم ممکن است ام آر آی درخواست شود.

التهاب تاندون زانو

درمان تاندونیت زانو

• درمانهای اولیه تاندونیت کشکک، شامل استراحت و مصرف داروهای ضد التهابی می‌شود.
  • برخی از ورزشهای زانو نیز، اگر با تجویز پزشک باشد؛ و به طور مرتب انجام پذیرد؛ می‌تواند در بهبود التهاب تاندون زانو اثرات مثبتی داشته باشد.
  • پزشک متخصص زانو ممکن است بریس یا عصا را برای تسهیل بهبودی توصیه نماید.
  • وقتی درمانهای کم تهاجمی موفقیت آمیز نباشند؛ ممکن است پزشک متخصص اقدام به جراحی نماید. در این مرحله پزشک شما تشخیص می دهد که آیا جراحی باز زانو برای شما مناسب است یا جراحی آرتروسکوپی با حداقل تهاجم. لازم به ذکر است؛ جراحی آرتروسکوپی به زمان بهبودی کمتری نیاز است.

بهبودی التهاب تاندون زانو

بهبودی تاندونیت کشکک به شدت به رعایت شما بعد از جراحی وابسه است. هرچه کمتر به مراقبتهای پس از درمان تاندونیت زانو عمل کنید؛ مدت زمان بهبودی شما بیشتر خواهد بود. همچنین مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را کاملاً دنبال کنید تا در سریعترین زمان ممکن به نتایج مورد دلخواه خود دست پیدا کنید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.