کیست بیکر چیست؟

پاپلیتئال

کیست بیکر (که با نام کیست پاپلیتئال نیز شناخته می شود) یک جسم متورم و حاوی مایع در پشت زانو است که در اثر بیرون زدن کیسه‌ی روان کننده‌ی زانو(بورس زانو) ایجاد می‌شود. با اینکه کیست پاپلیتئال معمولاً کوچک است، در موارد حاد ممکن است اندازه‌ی آن به یک توپ بیسبال نیز برسد. در بزرگسالان کیست بیکر معمولاً در اثر مشکلات زانو ایجاد می‌شود. در افراد فعال، این مشکل ممکن است یک پارگی در غضروفی باشد که وظیفه نگه داشتن بورس در درون مفصل زانو را بر عهده دارد.

کیست پاپلیتئال می‌تواند به هنگام حرکت زانو، باعث درد شده و قدرت و حرکت آن را محدود سازد. کیست بیکر معمولاً در اثر آرتروز، پارگی غضروف و یا آسیب‌های دیگر زانو ایجاد می‌شود. این کیست باید توسط یک پزشک فوق تخصص زانو تشخیص داده شود. روش‌های درمانی مورد استفاده برای کیست پاپلیتئال معمولاً عبارت‌اند از:

داروهای ضدالتهابی و در برخی از موارد عمل جراحی. در صورتیکه در زانوی خود احساس درد کرده و فکر می‌کنید که به کیست پاپلیتئال مبتلا شده‌اید یک وقت ملاقات با پزشک فوق تخصص زانو برای تشخیص و درمان عارضه‌ی خود تعیین کنید.

کیست بیکر چیست؟

کیست بیکر با نام‌های کیست پاپلیتئال یا سینوویال نیز شناخته می‌شود. این کیست یک برآمدگی نرم و پر از مایع است که در پشت مفصل زانو شکل می‌گیرد. این برآمدگی در برخی از موارد با یک لخته‌ی خونی اشتباه گرفته می‌شود ولی در اصل با آن متفاوت است. کیست بیکر معمولاً در اثر آسیب به زانو ایجاد می‌شود. زمانی که ساختارهای درونی و ساختارهای اطراف مفصل زانو آسیب می‌بینند، زانو مایع بیشتری تولید می‌کند.

علائم کیست پاپلیتئال چیست؟

در برخی از مواقع تنها نشانه‌ی وجود کیست پاپلیتئال درد خفیف است. ممکن است آسیبی که باعث ایجاد کیست سینوویال شده است نیز مقداری از درد خود را به جای گذاشته باشد. شما ممکن است یک برآمدگی نرم را در پشت زانوی خود احساس کنید. هرگونه کشیدگی می‌تواند باعث افزایش اندازه و تورم این برآمدگی یا مفصل زانو شود. کیست بیکر ممکن است به طور خود به خودی از بین برود. ممکن است اندازه‌ی کیست کاهش پیداکرده و یا در زیر پوست بترکد.

زمانی که این کیست پاره می‌شود، مایع درون آن خارج شده و بدن دوباره آن را جذب می‌کند. بهترین راه برای رهایی از کیست پاپلیتئال، درمان علت اصلی ایجاد آن می‌باشد. دکتر مهدی مویدفر با بکارگیری بهترین روش‌های تشخیص کیست بیکر می‌تواند برای درمان این عارضه اقدام کند.

زانوی ضربدری علاوه بر اینکه موجب بدفرمی بدن می‌شود، در دراز مدت می‌تواند موجب عوارض دیگری در زانو و مچ پا بشود. شما عزیزان برای درمان این مشکل می‌توانید از طریق مراجعه به مطب دکتر مهدی مویدفر اقدام نمایید.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.