دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

قفل کردن زانو درمان علائم و علت بخش دوم

قفل شدگی کاذب
اگر به اندازه کافی درد شدید باشد یا موجب تورم شدیدی شده باشد میتواند مانع از حرکات زانو گردد که این درد زیاد با ایجاد اسپاسم عضلات باعث محدودیت حرکات زانو میشود. این اسپاسم به دلیل مکانیسم دفاعی است که بدن به دلیل جلوگیری از آسیب بیشتر هنگام درد و مشکل زانو ایجاد میکند. تفاوت اصلی قفلشدگی کاذب با قفل کردن یا قفلشدگی واقعی این است که در این نوع قفلشدگی، هیچ چیزی داخل زانو گیر نکرده است و تفاوت دیگر این است که در قفل کردن یا قفلشدگی واقعی، زانو قادر به صاف شدن نیست ولی در قفلشدگی کاذب، زانو نه صاف و نه خم میگردد.

علل شایع قفل شدگی کاذب
تورم و افزایش مایع داخل مفصلی زانو که منجر به اشکال در خم و صاف شدن زانو میگردد.
التهاب زانو به علت درد موجب کاهش حرکات زانو میگردد. شایعترین علتهای آن بیماری روماتیسم و نقرس است.
اختلال در مسیر حرکت کشکک نیز ممکن است منجر به قفلکردگی کاذب زانو شود که به آن maltracking کشکک گفته میشود.
آسیبها نیز به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات و همچنین صدمه به عناصر داخلی زانو ممکن است منجر به قفلشدگی کاذب زانو شود.

درمان
برای درمان قفل کردن زانو اگر قطعهای داخل زانو گیر کرده است باید توسط آرتروسکوپی این قطعه خارج گردد و اگر این گیرکردگی ناشی از پارگی دسته سطلی مینیسک باشد و زمان زیادی از آن نگذشته باشد و بافت مینیسک سالم مانده باشد مینیسک پاره شدهرا باید ترمیم نمود.در موارد قفلشدگی کاذب کاهش درد به بهبود قفلشدگی کمک میکند که با توجه به بررسی پزشک جراح زانو و انجام اقدامات، علت آن تشخیص داده شده و مشکل برطرف میگردد. درمان اولیه استفاده از درمان با یخ، استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهابی و بیحرکتی زانو است.
قفل کردن زانو درمان علائم و علت بخش اول

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر