دکتر مهدی مؤیدفر

فوق تخصص جراحی زانو

درد و تورم زیر برجستگی زانو بخش اول

درمان ازگود اشلاتر ( درد و تورم زیر برجستگی زانو )
به التهاب ناحیه زیر زانو بیماری ازگود اشلاتر گفته میشود که معمولاً نوجوانان در حال تجربه جهش رشد در دوران بلوغ را درگیر میکند. ازگود اشلاتر در میان ورزشکاران شرکتکننده در ورزشهای پربرخورد بالاترین شیوع را دارد. این بیماری غالباً با ایجاد تودهای دردناک زیر کاسه زانو همراه است که به ورم کردن و حساسیت اطراف زانو منجر میشود. در اکثر موارد فقط یک زانو آسیب میبیند. اکثر کودکان مبتلا به بیماری ازگود اشلاتر ظرف چند هفته بهبود مییابند و فعالیتهای معمول خود را از سر میگیرند . بیماری ازگود اشلاتر در اکثر موارد با اندکی استراحت و سپری شدن مدتی کوتاه به خودی خود بهبود مییابد. اما اگر بیمار درد را نادیده بگیرد یا علیرغم بروز درد ورزش کند، بیماری تشدید و درمان آن دشوارتر میشود.بنابراین به محض روبرو شدن با علائم بیماری باید به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کرد

بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

بیماری ازگود اشلاتر یکی از علل شایع زانو درد در کودکان در حال رشد و نوجوانان است که مشخصه اصلی آن التهاب زیر زانو در محل اتصال تاندون کاسه زانو به استخوان درشتنی (تیبیا) است. این عارضه غالباً در جهشهای رشد بروز مییابد.

بعضی عضلهها و تاندونها در طول جهشهای رشد نوجوانان به سرعت رشد میکند، اما سرعت رشد تمام آنها همواره یکسان نیست. با انجام فعالیت بدنی این تفاوت در اندازه و قدرت عضلههای چهارسر فشار بیشتری را به صفحه رشد نزدیک سر استخوان درشت نی وارد میکند. صفحه رشد در مقایسه با دیگر بخشهای استخوان ضعیفتر و آسیبپذیرتر است. در نتیجه صفحه رشد هنگام تحمیل فشار فیزیکی و استفاده بیش از حد تحریک میشود. این تحریک برآمدگی دردناکی را زیر کاسه زانو ایجاد میکند. این برجستگی نشانه اصلی بیماری ازگود اشلاتر است.

درد زیر زانومعمولاً در ابتدای جهشهای رشد در نوجوانان تشخیص داده میشود. جهشهای رشد عموماً در دختران در بازه سنی 8 تا 13 سالگی و در پسران در بازه سنی 10 تا 15 سالگی شروع میشود. ورزشکاران نوجوان علاقه مند به ورزشهای شامل پریدن و دویدن بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. درد زیر زانو در اکثر موارد با انجام اقدامهای سادهای مانند استراحت و مصرف داروهای غیرتجویزی با موفقیت درمان میشود.

علائم رایج بیماری ازگود اشلاتر عبارت است از :
زانو درد یا پا درد
التهاب یا گرم شدن و ورم زیر زانو و بالای استخوان درشت نی
تشدید درد هنگام ورزش کردن یا فعالیتهای پربرخوردی مانند دویدن
لنگیدن پس از فعالیت بدنی
شدت علائم غالباً در تمام بیماران یکسان نیست. برخی بیماران فقط درد خفیفی را هنگام انجام بعضی فعالیتها تجربه می کنند. عده دیگری از درد مداوم و طاقت فرسایی رنج می برند که انجام هر گونه فعالیت بدنی را دشوار میکند. این ناراحتی چند هفته تا چند سال استمرار دارد. علائم معمولاً پس از اتمام جهش رشد بلوغ برطرف می شود.

آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پادکست هاصفحه اصلیمطالب و مقالاتجراحی زانومشکلات زانوعلائمورزشهای زانوسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس مطببیوگرافیخبرگزاری هاسایت جدید دکتر مویدفر