علت ورم و آب آوردن زانو

آب آوردن یا ورم زانو وضعیتی است که در آن مقدار مایع بیش از اندازه در اطراف مفصل زانو جمع می‌شود. این حالت ممکن است بر اثر وارد شدن آسیب به زانو یا ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای و یا وارد کردن فشار بیش ازحد به زانو باشد. معمولا با گرفتن نمونه از مایع اطراف مفصل و بررسی وجود عفونت یا نشانه‌های آسیب و التهاب، می‌توان دلیل تورم زانو را مشخص نمود. بیرون کشیدن مایع اضافی در اطراف مفصل همچنین موجب می‌شود که درد، خشکی و بی‌حرکتی زانو نیز تا حدود زیادی بهبود پیدا کند.

ورم زانو
علل ورم و آب آوردن زانو

مهمترین علل آب آوردن و تورم زانو عبارتند از :

آسیب:

وارد شدن هر گونه آسیبی به مفصل زانو موجب تجمع مایع در اطراف مفصل می‌شود. برخی از آسیب‌هایی که موجب تجمع مایع مفصلی میشوند عبارتند از :
– شکستگی استخوان
– پارگی مینیسک زانو
– پارگی رباط‌های زانو
– آسیب بر اثر وارد کردن فشار بیش ازحد به زانو

ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای:

برخی از بیماری‌هایی که موجب آب آوردن مفصل زانو می‌شوند عبارتند از :

– آرتروز زانو
– روماتیسم مفصلی
– عفونت
– نقرس
– بورسیت
– تشکیل کیست
– اختلالات خونریزی
– تومور

عواملی که احتمال ورم و آب آوردن زانو را بیشتر می‌کنند.

برخی از عواملی که بر احتمال بروز تورم و آب آوردن زانو موثر هستند، عبارتند از :

سن:

تجمع مایع مفصلی در افراد بالای 50 سال بیشتر شایع است

ورزش:

افرادی که به ورزش‌های پرفشار ماند بیسبال یا فوتبال مشغول هستند که در آن بازیکنان باید مرتبا جهت حرکت خود را به طور ناگهانی تغییر دهند، بیشتر در معرض آسیب دیدگی زانو و تورم و آب آوردن زانو هستند.

چاقی:

چاق بودن و داشتن اضافه وزن نیز خطر بروز تورم و آب آوردن زانو را بیشتر می‌کند.

علائم آب آوردن و تورم زانو

برخی از علائم آب آوردن زانو عبارتند از :
تورم در اطراف مفصل زانو
خشکی و بی‌حرکتی مفصل زانو
احساس درد شدید در مفصل زانو یا در اطراف آن
مشکل در راه رفتن
مشکل در صاف کردن کامل زانوها
احساس درد در هنگام وارد کردن وزن بر روی زانو
تشخیص تورم و آب آوردن زانو

برای تشخیص آب آوردن زانو و علت ورم زانو پزشک انجام برخی از تست‌های تشخیصی را تجویز می کند

عکسبرداری رادیوگرافی:

با استفاده از تصاویر پزشک می‌تواند ساختارهای داخلی مفصل زانو را مشاهده کند. این تصاویر می‌تواند در مواردی علت تجمع مایع در مفصل را نشان بدهند.

اشعه ایکس :

در این تصاویر که استخوان‌های پا را نشان می‌دهند می‌تواند وجود شکستگی در مفصل زانو و همچنین ابتلا به آرتروز زانو را بررسی کرد.

اولتراسوند:

از این تست برای ارزیابی ابتلا به آرتروز و آسیب‌های رباط زانو می‌توان استفاده نمود.

اسکن ام آر آی:

در صورتی که تست‌های تشخیصی بالا نتایج واضحی نداشته باشند و نتوان علت آب آوردن زانو را به طور قطع تعیین کرد، اسکن ام آر آی انجام می‌شود تا ساختارهای داخلی مفصل زانو به طور کامل ارزیابی شوند و علت تجمع مایع در مفصل مشخص شود. تشخیص و درمان این آسیب‌ها توسط متخصص مجرب زانو انجام می‌شود.

جدای از عکسبرداری‌های تشخیصی، ممکن است انجام آزمایش خون نیز تجویز شود تا وجود موارد زیر ارزیابی شود

– عفونت
– التهاب
– ابتلا به روماتیسم مفصلی
– ابتلا به اختلالات خونریزی
– نقرس
– بیماری لایم

پارگی تاندون زانو باعث کم شدن دامنه حرکتی فرد می‌شود. دکتر مهدی مویدفر به عنوان متخصص زانو، می‌تواند شما را در بهبود این آسیب دیدگی یاری کند.

معرفی دکتر مهدی مؤید فر

دکتر مهدی مؤیدفر فوق تخصص جراحی زانو و بورد تخصصی ارتوپدی ، تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع نمود. در دوران دانشجویی فعالیتهای متعددی داشتند که از آن جمله مسئول گروه پیوند لیزر پزشکی و مسئول گروه زخم بسته لیزر پزشکی را میتوان نام برد.پس از آن برای تخصص به شهر خود اصفهان بازگشتند و در طی دوران تخصص علاوه بر کارهای تحقیقاتی، طراحی و تکمیل وسیلهای برای بازگرداندن حرکات زانو را شروع کردند؛ که منجر به ثبت اختراع این وسیله همراه با دو نفر از همکاران ایشان در دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.